- Project Runeberg -  Qvinnans historia /
328

(1867) [MARC] Author: Ernest Legouvé
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

328

QVINNAN.

för den nyfödda guden. Utaf dessa båda skilda arter af
omdöme, dessa smakens båda ledsagare, hvilkendera bör
väl snillet följa? Begge. Det finnes inga andra verkliga
storverk än de som genom sina eviga sanningar tillhöra alla
sekler, men som äfven stå i ett innerligt förbund med sin
tid genom den relativa sanningen; häraf göra vi den
slutsatsen att tillhöra sin tid, är detsamma som att behaga
qvinnan. Kacines, Jean-Jacques Rousseaus och Voltaires
lysande storhet härleder sig härifrån. Hvem tvang väl
dem såsom poeter och filosofer att nedstiga inom det
alldagligas område? Qvinnan! En namnkunnig professor, som
vid sina lärda föredrag räknade några fruntimmer bland
de åhörandes antal, berättar, att han, då han en dag i följd af
sina idéers fortgång måste behandla ett mycket
grannlaga ämne, sade till sina åhörarinnor att han för
nästa föreläsning räknade på deras frånvaro. På utsatt
dag kom han till lärosalen; men hvad syn möter honom
der? Hundra fruntimmer i stället för tjugo. Hvad var
att göra? Att tala såsom talade han endast inför ett
manligt auditorium, det vore att löpa fara att blifva hvarken
förstådd eller väl anskrifven. Han kullkastade sin första
plan, det besvärande men eggande påtrugandet, ingaf
honom nya lyckliga idéer, lyckligt funna omvägar för sättet
att uttrycka sig, och han blef på samma gång mera klar
och mera uppfinningsrik i sitt framställningssätt. Ett större
antal åhörarinnor skapade ett storverk af en föreläsning
som eljest hade blifvit en torr afhandling.

Men vi vilja fatta oss i korthet. Intelligensen tillhör
så väl qvinnan som mannen med olika egenskaper men
ej i olika mått. Är denna skilnad här jemlikhet?
Ögonskenligen icke; ty qvinnan har här öfvertaget
endast i de sekundära egenskaperna, mannen åter herrskar
i de öfverlägsnare. Men vi må likväl anmärka att dessa
öfverlägsna egenskaper endast komma några få utvalda
till del, kunna tillämpas endast såsom undantagsfall och
kunna således icke anses mera vara ett behof än de äro
en regel. Snille är icke erforderligt för att utgöra en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:46:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/qvinhist/0332.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free