- Project Runeberg -  Qvinnans historia /
176

(1867) [MARC] Author: Ernest Legouvé
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

176

MAKAN.

göra afseende på handlingens moraliska beskaffenhet, för
att i stället fästa sig vid dess praktiska vigt, och det
feodala högmodet, med sina småaktiga beräkningar på
ättens fortplantande, den adeliga fåfängan med sina
fullblodsfördomar, hvardera föraktande qvinnan, fördömde
endast hustruns otrohet, emedan de uti äktenskapsbrottet
endast sågo sina beräkningars undergång eller en
förolämpning emot den manliga sjelfherrskarmyndigheten.
Äktenskapsbrott, säger under medeltiden den bästa kanoniska
Iag1), bör definieras såsom: »Violatio alieni tort»,
förförelse af annans hustru.» — »En man är således icke en
äktenskapsbrytare», fortfar samma lag, den jag här
öfversätter, »om han har en fri qvinna till medbrottsling i sitt
fel; och i händelse att ifrågavarande qvinna icke vore fri,
är icke mannen att räkna såsom äktenskapsbrytare derföre
att han vändt sin håg ifrån sin hustru, utan derföre att
han skändat en annans.»

Tillämpningen svarar emot grundsatsen. För den
brottslige mannen strafflöshet, för qvinnan lifstidsfängelse
inom klostermuren, och om hon öfverraskas på bar
gerning må det vara mannen tillåtet att tillkalla sin son
och att fordra dennes bistånd och hjelp för att
afdaga-taga modren.

Hvad skulle Jesus sagt, om han hade bevittnat ett
sådant rättstillstånd?

Vår närvarande lag förnekar icke mindre kraftigt i
verkligheten kristendomens lära. Endast och allenast
fästande sig vid den allmänna ordningen, har den icke ens
fastställt olika straff för manliga och qvinliga
äktenskapsbrytare (en åtskillnad vore likväl en orättvisa, ty båda
brotten äro lika), utan till och med strafflöshet för
mannen, hvilket är en obillighet. Hvad har deraf blifvit
följden? Jo, i det man endast haft omsorg om ordningens
bibehållande, är det just den man offrat. Lagboken
innehåller endast trenne artiklar rörande denna punkt2):

!) Summa cardinalis Hostiensis, lib. V, De adulleriis.
2) Strafflagen, 324.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:46:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/qvinhist/0180.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free