- Project Runeberg -  Qvinnan bland skilda folk /
237

(1881) [MARC] Author: Amand von Schweiger-Lerchenfeld Translator: Axel Gabriel Engberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DET MODERNA JAPAN.

237

i röda eller brokiga lackkärl, hvilka, oftast i en flerdubbel ring,
nedsättas på mattan i en alla färgsinnets fordringar tillfredsställande ordning.
Denna servis är i allmänhet särdeles smakfull; präktiga fantasiritningar
eller målningar, förgyllningar, inläggningar af perlemor eller trä
förekomma i mängd och ofta är alltsammans öfverdraget med fin,
genomskinlig lackfernissa. Vill man utveckla synnerlig ståt, så använder man
uppsatser af silfver med filigransarbete, på hvilka ställas skålar af
perlemor eller imiterad mosaik. Vid desserten kringbjudas syltsakerna på
präktiga presentertallrikar, bakverket i kärl, hvilka föreställa något djur
och gifva anledning till månget lustigt infall och skämt, som här anses
oförargligt nog, men i vestern måhända ej vore så alldeles på sin plats
i så kalladt "städadt" sällskap. Sist dricker man varmt te och saki,
båda delarna utan tillsats af socker. Efter maten framsättes ett skrin
med alla tillbehör för rökning; man stoppar och tänder pipor med
ytterst små hufvuden af silfver.

Naturligtvis äro kalas, sådana som det vi nu skildrat och från hvilka
öfverflödet ej precis är bannlyst, långt ifrån de allmännaste. Här, som
annanstädes i verlden, kan för den arbetande klassen anskaffandet af
det dagliga brödet, äfven i dess anspråkslösaste form, falla sig
bekymmersamt nog. Här, som öfverallt, är det blott på vissa af samhällets klasser
den skildrade lefnadsordningen träffar in, och då just i Japan
stånds-skilnaderna länge varit bland de skarpaste, som någonstädes uppdragits,
torde det ej synas öfverflödigt, om vi på detta ställe med några ord
beröra landets samhällsförhållanden.

Med bortseende från på senaste tid gång efter annan vidtagna
re-organisationsåtgärder, kunna vi säga, att Japans befolkning sönderfaller
i åtta klasser eller de gamla länsfurstarna, adeln utan jordegendom,
presterskapet, krigarna, embetsmännen och läkarna, de stora
köpmännen, handtverkarna och konstnärerna samt jordbrukarna och daglönarna.
Utanför dessa klasser stå garfvare, afdragare, skarprättare och andra
personer, hvilka genom sitt yrke komma i beröring med döda kroppar
och, i ali synnerhet, hudar. Denna klassindelning iakttages emellertid
numera ej så synnerligen strängt. Någon egentlig krigareklass kan ej
sägas hafva funnits sedan 1873, då den allmänna värnpligten infördes,
i landet, och å andra sidan har det tryck, som förut hvilade på den i
det hela särdeles välmående köpmansklassen, upphäfts, sedan det der_
med afsedda syftet, att i denna klass åstadkomma en motvigt mot den
herrsklystna adeln, ej längre behöfde fullföljas. Hvad som vållade, att:
man derförut genom en särskildt för det förstnämnda af dessa båda
stånd gällande lagstiftning mot öfverflöd sökte nedbringa dess lefnads-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:46:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/qvinfolk/0241.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free