- Project Runeberg -  Platon : populära föredrag /
125

(1905) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

högsta spets är det mer än bäde vetande och vara. Hvad
det är mera, därom upplyser Platons filosofi icke; och
s& länge detta ej skett, är naturligtvis vetandets
förhällande till den eviga världen ej klart, eller med andra ord:
vetandet är ej ur den eviga världen förklaradt. Detta är
nu visserligen en brist i platonismen, men en brist, som
med de i antiken gifna resurserna icke kunde afhjälpas.

Vi uppställde i början af denna föreläsning den
frå-gan: om vetandet enligt Platon är den sanna kunskapen
eller kunskapen om det sanna varat, huru är d& vetandet
själft, eller hvilket är dess förhållande till det sanna varat?
På denna fråga hafva vi nu funnit svaret. Det kommer
enligt Platon att i korthet lyda så: vetandet är den sanna
kunskapen; det är förut bevisadt. Vetandet äger
åtminstone så mycken del af det sanna varat, att det äger
faktisk existens, i likhet med åtskilligt annat, som har faktisk
existens. Vetandet äger åtminstone så mycken del af det
sanna varat, att det vid sin faktiska existens icke har
behöft låna ihop sina egenskaper från något annat
område af ändligheten, t. ex. icke från andra kunskapsformer,
varseblifningar och meningar. Vetandet har så mycken
del i det sanna varat, att det senare är det förras
innehåll, eller, med andra ord, att det förra till sitt innehåll
sammanfaller med det senare; och till sitt innehåll blir
vetandet följaktligen af Platon förklaradt, i den mån som
det varande får förklaring. För så vida åter vetandet är
någonting mer än blott innehåll, för så vida det är icke
blott något, som vetes, utan är just vetande af det, som
vetes, är dess sammanhang med det sanna varat icke
bevisadt eUer till sin beskaffenhet bestämdt. Det är fordradt,
ej filosofiskt rättfärdigadt.

Det är en egendomlig ställning denna, i hvilken
antikens störste tänkare befinner sig. Han slår sig till tan-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:44:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pwplaton/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free