- Project Runeberg -  Protestantismen i Frankrige i fortid og nutid /
72

(1865) [MARC] Author: Jacob Neumann Mohn
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

72

alt var bekjendt som en fuldstændig Rationalist. Han var
saa at sige Hovdingen for den saakaldte »liberale« Skole,
etNavn, der naturligvis maatte have en god Klangifranske
Øren. Denne Skole paastaar at være ganske ny, ikke at
have laant noget af nogen, men at have tilvundet sig sine
Resultater igjennem uafhængige Undersøgelsen Den gamle
Rationalisme erkjendes nemlig at være udslidt, der maa
noget nyt istedet. Systemets formelle Princip er dette:
den menneskelige Samvittighed er øverste Rettesuor for
Troen, ikke Skriften, det reelle: det er Livet, der fremgaar
as Betragtningen af den levende Jesus, som retfærdiggjør
os, ikke hans Lidelse og Død. Det første udtrykker Co-
lani etsteds saaledes: »Da vi kun tro paa Evangeliet ifølge
Samvittighedens Tilsigelse, kunne vi ikke vakle, naar der
bliver Strid mellem begge, det er Evangeliet, der maa
have Uret.« Over det gamle Testament slaaes en Streg,
Epistlerne i det nye indeholde ikkun Apostlernes egne Tan-
ker om Frelsen og have intet høiere Værd end enhver ud-
mærket Troendes. Af Evangelierne er Johannes’s ganske
»spekulativt« og de 3 andre indeholde meget, som er for-
virret og ufuldstændigt. Efter dette er det klart, at det
reelle Princip ialfald ikke kan være skriftmæssigt. Hvad
dette sidste angaar, saa var Jesus vistnok i intellektuel Hen-
seende et Barn»af sin Tid, og havde ingenlunde Guddom-
mens metafysiske Egenskaber, saasom Alvidenhed og Almagt,
men han var dog selv en Legemliggjorelse af den moralske
Lov, som han prædikede, og opfyldte den til Fuldkommen-
hed. Den troende Betragtning af hans Liv er derfor den
rette, virksomme Frelse. Frelserens Død var en stor Kjær-
lighedsgjerning, men Hensigten dermed var kun at forevige
hans Minde iblandt de kommende Slægten »Det lutherske
System med dets blot ydre Retfærdiggjørelse — nemlig
gjennem Frelserens Korsfæstelse —- er mig i høieste Grad
stødende,« erklærer denne lutherske Professor. Forovrigt
har hans System den Fordel, at det er meget let og be-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:38:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/protifrank/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free