- Project Runeberg -  Vejledning i praktisk Typografi for yngre Sættere /
264

(1891) [MARC] [MARC] Author: Emil Selmar - Tema: Printing and typography
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Akcidenssætning - Almindelig Teknik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

264 VEJLEDNING I PRAKTISK TYPOGRAFI

at Titelsatsen synes trykket og manglende Elegance.
Derimod ere de, især med smaa Bogstaver, fortrinlige til enkelte
Titellinjer saa vel som til at fremhæve med i glat Sats, i
hvilken de tage sig bedre ud end Grotesk og de halvfede
Skrifter.

Grotesk, Stenskrift eller Blokskrift er ved sin særlige
Afvigelse fra den almindelige Antikva bleven en selvstændig
Skriftkarakter. Som tidligere berørt er Grotesk egentlig
ufuldkommen; den almindelige Antikvas Former ere i sig
selv saa simple, at en yderligere Indskrænkning af disse
ved den stumpe Udløben af Enderne lader de smaa
Bogstaver synes ufuldstændige, hvilket man ikke kan undgaa
at faa Indtrykket af, naar man ser Grotesk benyttet som
fremhævende Skrift i glat Sats. Versalierne derimod kunne
ikke alene ved Formernes mere fuldkomne Proportion bære
disse Indskrænkninger, men i de mindre og mindste
Grader forhøjes endog Tydeligheden ved Schatteringernes
Udeladelse. I Versalierne have derfor Grotesk-Skrifterne deres
Styrke. Som selvstændige Titellinjer kunne de anvendes
saavel i Antikva som Mediæval, ligesom de ogsaa, under
lagttagelse af Lys og Skygge i de forskellige Linjer, egne
sig som eneste Skriftkarakter i større Titelsætninger.

Den virkelige Mediæva/, ved hvilken Betegnelse man efter
typografisk Sprogbrug forstaar det 16. og 17. Aarhundredes
Antikvasnit, i Modsætning til det forrige Aarhundredes, der
slet og ret kaldes Antikva, adskiller sig især fra denne sidste
ved at være bredere og lavere i Hovedet og ved for de
rundede Træks Vedkommende at have en næsten kredsformig
Tegning, ligesom Taltegnene ere uregelmæssige i Form og
Linjestilling. Som Følge heraf harmonerer Mediæval ikke
med den stive, alvorlige Antikva med de skarpt trukne
Schatteringer. I en med Mediæval som Hovedskrift udført
Akcidenssats, der tilsigter at hæve sig over det dagligdags,
bør til Fremhævning kun anvendes hel- eller halvfed
Mediæval, i Mangel heraf de saakaldte Renæssanceskrifter, saafremt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/praktypogr/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free