- Project Runeberg -  Svensk musikkultur /
7

(1911) [MARC] Author: Wilhelm Peterson-Berger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

misstänka att de kunna, göras ansvariga
för förhållandet. För alla andra måste det
stå klart att af det rika, ibland nästan
feberaktiga musiklif som hufvudstaden utvecklade
för endast fem år sedan nu knappast
de svagaste märken återstå. Till och
med de kringresande virtuoserna spela
mest för inbjuden gratispublik. Naturligtvis
finns ännu en äldre stampublik, som
alltid tillitsfullt lyssnar till Musikföreningen
under Neruda, när något icke alltför nymodigt
eller ovisst bjudes, och som ett
par, tre gånger under säsongen kan fylla
Operasalongen, om en symfonikonsert med
ett eller flera Beethovennummer annonseras.
Men denna publik är icke stor nog
och dess Beethovenbeundran, som resulterar
i likgiltighet för allting annat, är steril
och röjer föga beröring med den ifrågavarande
mästarens ande. Ty denna är idel
trots och opposition mot allt akademiskt,
allt som för dagen anses modernt; Beethoven
är elementär och impulsiv och ur
hans konst talar ett lidelsefullt intresse för
allt som är lefvande, äkta, djuprotadt, folkligt.
Att älska Beethoven rätt är att älska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:30:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pbwsvmusik/0009.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free