Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Annonser
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Det Historiska studiet: 1. Det historiska studiets
nytta och betydelse; 2. Historien betraktad såsom
vetenskap. 1882. 60 öre.
Rätt och orätt, eller striden om arbetareinstitutet.
1882. 1 kr. 50 öre.
Leon Gambetta och personlighetens betydelse i
politiken. 1883. 40 öre.
Brännande frågor. I. De fyra statsmakterna:
Regeringen, Riksdagen, Tidningspressen och Folkviljan;
Fosterlandskärlek och nationalförsvar;
Arbetarerörelsen. 1883—84. 50 öre.
—
A. Comte. Den Positive anden. Öfvers, af A.
Nyström. 1875. 1 kr. 50 öre.
A. Comte. Positivistisk Kalender. Öfvers, af A.
Nyström. 1875. 50 öre.
A. Comte. Religionens väsende och
Mensklighetsbegreppet. Öfvers. af L. N. 25 öre.
—
Dansk nationalekonomisk Tidskrift (11:e h.
1881) yttrar om ofvanstående arbete om Positivismen:
»Man läser denna bok med respekt för det allvar, den
kärlek och den förmåga, hvarmed fakta här äro
framstälda. Den hvilar på ett grundligt studium af
Comtes lära; framställningen är klar och åskådlig, i
kapitlet om vetenskapernas klassifikation är en om stora
kunskaper vittnande hänsyn tagen till de framsteg
vetenskaperna gjort sedan Comtes dagar. De frön till
Positivismens andra fas, som finnas i den första, äro
på ett förträffligt vis framhållna, en organisk
helhetsbild har blifvit framstäld, och Nyström har rätt
deruti, att det ej finnes en sådan motsats mellan Comtes
första och andra fas, att Positivismens venster har skäl
att i den sista blott se en sinnesförvirrad mans
utgjutelser. Det var utan tvifvel något annat; en
allvarlig andes behof af ett religiöst element, en positiv
andes protest mot tidens egoism och en kritik, som
blott upplöser utan att sätta något i stället.»
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>