- Project Runeberg -  I hvad afseende är Hegel Pantheist? /
8

(1851) Author: Johan Jakob Borelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I hvad avseende är Hegel Pantheist?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

negation, hörde blott till mathematikerns kunskapsförmåga. Hade
han användt en annan method, hvarigenom resultatet a2 på
positivt sätt kunnat finnas, så hade det detta oaktadt varit
samma storhet. Helt annat är förhållandet, då frågan är om
ett absolut objekt, som således ej kan vaia utom subjektet,
utan just utgör dess innersta väsende. Här måste den
subjektiva förmedlingen nödvändigt vara grundad i objektet sjelft,
d. v. s. vara objektets egen sjelfförmedling. Om således det
absolut positiva för det philosopherande subjektet är nödvändigt
förmedladt genom det negativa, så måste det i och för sig vara
derigenom förmedladt. Och denna genom negationen och dess
upphäfvande förmedlade position är det, som af Hegel
benämnes negationens negation.

För att tydliggöra detta må hufvudpunkterna af Spinozas
system angifvas och undersökas. Gud är, enligt Spinoza, den
enda, absoluta Substansen *), som är igenom sig sjelf och
be-gripes genom sig sjelf2), men förutan hvilken ingenting kan
vara eller begripas ;j). Allt annat är följaktligen endast
modifikationer af denna absoluta substans4). Dessa modifikationer
höra dock ej till substansens väsende eller begrepp; ty långt
ifrån att den skulle behöfva modifikationerna 2), kan den endast
derigenom fattas i sin sanning, att alla affektioner derifrån
af-söndras5). All modifikation, all bestämning är nemligen en
negation, hör ej till en saks vara, utan till dess icke-vara6);
hvaraf följer, att Gud eller den absoluta substansen, som i sig
innesluter allt vara, ej kan fattas under någon bestämning7).

Häraf skulle man nu hafva rätt att sluta, att substansén
hos Spinoza endast skulle kunna definieras negativt, då ju hvarje
bestämning var en negation, och det absolut positivas begrepp
följaktligen blott genom uteslutande af alla bestämningar skulle

1) Eth. I. Prop. 14.

2) Def. 3.

3) Prop. 15.

4) Ax. I. Prop. 4, demonstr.

5) Prop. 5. Dem.

6) Ep. 50.

7) Ep. 40, 41,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:27:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pantheism/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free