- Project Runeberg -  Kunst og liv i det gamle Florens /
74

(1895) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

74

position omtrent den samme; hos ham knæle nogle færre
Munke omkring Franciscus’ Baare, medens til Gjengjæld
nogle flere staa bag den. Er saaledes den rent ydre
Forskjel mellem Brødrene paa de to Billeder kun ringe, saa er
til Gjengjæld Aandsforskjellen desto større. Medens Giottos
Munke vare dybt grebne, er dette slet ikke Tilfældet med
Ghirlandajos; de fleste af dem give sig vel Skin af at være
bedrøvede, men det lykkes dem ikke i mindste Maade at
faa Beskueren til at tro paa deres Sorgs Alvor; et Par, der
staa bag Baaren, opføre sig endda ligefrem usømmeligt, idet
de synes at betragte det hele som en ret spændende
Begivenhed, man dog ikke bør skjænke en alvorligere Tanke.
Som det er med Munkene, noget lignende er det med
Præsterne; for dem er Deltagelsen i Sørgehøjtiden en indholdsløs,
formel og kjedelig Handling, som det er deres Pligt at
forrette, men som de af Hjærtet ønske snart maa være
overstaaet. Ligesaa lidt som de her fremstillede Mænds
Skikkelser og Ansigter afspejle en dybere Sorg eller Følelser, der
gaa ud over det timelige, ligesaa lidt bor der noget
Evighedshaab i dem, og det er derfor i god Overensstemmelse
med Billedets Aand, at Ghirlandajo ikke har fulgt Giotto i
at lade Franciscus’ Sjæl hæves mod Himlen. Hvad Billedets
Arkitektur angaar, saa er den ret tom, mere pragtfuld og
prunkende end skjøn, saa den svarer paa sin Vis godt til
Præsterne og Munkene. Naar man her tillige lægger Mærke
til, hvorledes Ghirlandajo har anbragt sine Figurer i
Rummet, træder det tydeligt frem, hvor lidt han har forstaaet
det gode i Giottos Komposition. Thi medens denne ved
den rythmiske Maade, hvorpaa han har fordelt Munkene og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed May 22 23:18:03 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otiflorens/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free