- Project Runeberg -  Kunsten i Danmark under Frederik V og Christian VII /
39

(1906) [MARC] [MARC] Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hensyn til Eigtveds Elever eller den fortjenstfulde de Thurah, sluttede
man allerede fire Maaneder senere Kontrakt med Jardin om Overtagel-
sen afArbejdet; om ham vidste man, at han var besjælet af den nye Tids
Begejstring for strengere Bygningsformer. Det er iøvrigt betegnende for
Styrken i den herskende Fremskridtsiver, at man end ikke her, hvor det
dog drejede sig om en harmonisk Afslutning paa Amalienborg-Anlæget,
vilde fortsætte i det gamle Spor.

Straks efter at Jardin var kommen til København, tog han fat paa
Tegningerne til Kirken. Af Hensyn til den store kostbare Fundering,
som alt var udført, maatte han i en væsentlig Grad holde sig til Eigtveds
Grundplan. Hans tre første Forslag bleve kasserede som alt for kost-
bare, et fjerde blev, efter at have været forelagt parisiske og romerske
ÅAutoriteter, approberet i Juni 1756.

Sammenligner man Eigtveds og Jardins Opstalter træder det klart
frem, i hvilken Grad der i den førstnævntes mangler den dybere Forstaa-
else af de arkitektoniske Former og Midler, uden hvilken en stor mo-
numental Opgave, der ved sit Anlæg og Formaal strækker sig langt
ud over det almindelige, ikke kan magtes.

Ser man paa Hovedforholdene virker Eigtveds Udkast nærmest som
et svært Kuppeltaarn med to mindre Taarne ved Siden. I Jardins har
man en kraftig dominerende Hovedbygning, til hvilken de to Taarne
slutte sig som underordnede Led.

Ogsaa i Etageforholdene hersker der hos Eigtved de underligste Mis-
forhold; Stueetagen, med Indgangen til denne mægtige Bygning, er lav
og uanselig, l1ste Sal er ret høj, og der er maaske mellem disse to et
Forhold i Størrelsen, som kunde være heldigt ved Facaden til et Slot,
men som slet ikke passer til en Kirke, navnlig en monumental; des-
uden knuses dette Underparti af en kæmpestor Tambour og en mærke-
lig høj og spids Kuppel, som afsluttes af en meget barok Lanterne. Alt
i alt store Mangler, som Sidetaarnene ikke bøde paa, men snarere gøre
endnu mere følelige.

I Jardins Projekt møder man derimod Ynde og Friskhed. En bred
Trappe fører op til en stort anlagt Peristyl, der med sine seks korinthi-
ske Søjler og sin klassisk formede Gavl danner Underbygningens stærkt
markerede Midtparti, hvis tre høje og brede Døre give en baade monu-
mental og bekvem Adgang til Kirken. De øvrige Led i denne Del af
Bygningen ere simple og kraftige og danne tilsammen et vægtigt Un-
derlag for den energisk udformede Tambour med dens 24 Søjler og 24
Vinduer med tilhørende ovale Medailloner. Forbindelsen mellem disse

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otidanmark/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free