- Project Runeberg -  Det osynligas värld /
274

(1934) [MARC] Author: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Guds rena klara ord

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tankar, envisa i sin villfarelse, utan att vika för någon och
föraktande det muntliga ordet. Därför har jag alltid med
högsta flit tillrått, förmanat och bedit, att man måtte
flitigt läsa den heliga skrift... Ty emedan Gud vet, att
vi fara vilse med våra tankar och spekulationer i
gudomliga ting, så har han uppenbarat sig i sitt ord och
genom sin enfödde son, som vilar i modrens sköte, talat
till oss om honom och allvarligen befallt: Honom hören!
Men vi vilja icke höra honom. Vi förakta och mästra det
muntliga ordet och vilja icke börja nedifrån vid Kristi
krubba och lindakläder utan ovantill.» Då Luthers tanke
skapar fritt och obundet av teologiska formler, blir Guds
ords makt och mening en bild: barnet i krubban, Kristus
vorden människa, ett faktum i mänsklighetens historia.

Vad betyder då detta Kristusfaktum, denna gudomliga
verklighet, som gör ordet till ett oryggligt sant och visst
Guds ord. Vad innebär den akt, genom vilken
Kristusordet blir Guds direkta, ofrånkomliga tal till oss?

Att den icke innebär allenast ett historiskt konstaterande
och fastställande i vanlig mening är uppenbart. Men
viktigare är att fasthålla, att denna ordets
Kristusverklighet icke är detsamma som den inre erfarenhetens
Kristusupplevelse, Kristus i oss, den osynlige gästen, den
levandes och uppståndnes i heliga stunder förnumna
närvaro i vår själ. Det är sant att Luther stundom kan
förklara, att det är en erfarenhet, en experientia, som gör
honom viss om skriften. »Jag har ofta erfarit hur Kristi
namn hjälper. Denna erfarenhet gör mig viss om
skriften.» Oftare talar han om två vittnen, skriften och
experientia, och då erfarenheten samstämmer med skriften,
skapar den bättre visshet än tusende underverk. Den inre
erfarenheten bekräftar tron, vederkvicker och uppmuntrar
tron, belönar den kämpande tron. Men den är icke tron,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/osynligas/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free