- Project Runeberg -  Det osynligas värld /
261

(1934) [MARC] Author: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Guds rena klara ord

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

syn på ordet? Och behöver vår fromhet ordet så, som
Luther behövde det?

Den historiska kritiken har enligt mångas mening tagit
ifrån oss bibeln som Guds ord. Att den i stället givit oss
ett stycke storslagen människohistoria, enastående kanske
i personlighetslivets värld, kan på intet sätt ersätta
förlusten. Det gick kanske, om också med tungt hjärta, att
prisge det Gamla Testamentet. Somliga mena ju rent av
med Harnack, att det varit bäst, om Luther satt den
rubrik han lät trycka framför Gamla Testamentets
apokryfer: »Icke att räkna som andra böcker i den heliga
skrift, dock nyttiga till att läsa» redan före Första
Mosebok. Andra känna sig bundna av tanken, att Gamla
Testamentet dock var urkristendomens Heliga Skrift och för
Frälsaren själv det Ord, som aldrig skall förgås. Kan man
utan vidare flytta ned profeterna och psalmerna bland
andra fromma skrifter?

Svårare blev det, då kritikens stormvind gick fram över
Nya Testamentet. Vad har kritiken gjort med Luthers
Nya Testamente! Johannesevangeliet, som för
reformatorn var »das eine zarte Hauptevangelium», blev en
fantastisk halvgnostisk uppenbarelseskrift, som saknar
allt vitsord, då det gäller att fastställa, vem och vad
Jesus i verkligheten var. Romarbrevets apostel, den mest
originella, skarpast skurna profilen bland antika
skribenter, försvann bakom anonyma hellenistiska
kultförsamlingar, som skulle ha skapat den tro på den korsfäste och
uppståndne, på köttets vanmakt och Kristuslivets kraft,
som Paulus förkunnade.

Den liberala teologin trodde sig ännu kunna rädda
bilden av förkunnaren från Gennesarets stränder, de
lidandes hjälpare och de fattiges vän. Jesu förebildliga liv och
hans enkla lära blev kvar; det var allt men också nog.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/osynligas/0263.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free