- Project Runeberg -  Skiftende Horizonter : Skildringer og Iagttagelser fra et Ridt gennem Ørkenen og Lille-Asien /
72

(1894) [MARC] Author: Johannes Østrup
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - På vejen til Damaskus. — Baalbek. — Første indtryk af et af jordens paradiser. — Byens historie og dens historiske minder. — Moderne liv, i hjemmet og på gaden. — Kvinderne og deres sociale stilling. — Opdragelsen og undervisningen. — Literaturen og religionen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

72
måtte have været noget før ham; thi betingelsen for, at den
menneskelige tanke kunde træde i forhold til Gud var, at dennes
existens var begrænset af tid og rum. De andre sad nu og
vidste ikke, hvad de skulde stille op overfor dette ræsonnement,
der jo også i og for sig var ganske korrekt, men min ven
Ahmed, der for resten ikke var synderlig religiøs, men som der
imod holdt meget af at disputere, var strax rede til at klare
spørgsmålet, at der ikke kunde have existeret noget førend Gud :
»Tag min rosenkrans og begynd at tælle.« — »Ja, vel«, sagde
den anden og begyndte: »En, to, tre, fire ——« »Nej, stop,
det er forkert«, udbrød Ahmed, »begynd forfra, før en.« —
«Hvorledes! Før en er der jo ikke noget. « — »Meget vel, på
samme made er der heller ikke noget før Gud.«
Man ser let. at hele Ahmeds bevisførelse beroede på en
ganske overfladisk jævnføring af to vidt forskellige ting, men
alligevel var den anden dermed »sat i bænken« og vovede ikke
yderligere at optage kampen med den slagferdige Ahmed.
Hvad nu ellers religionens forhold til den enkelte angår, må
det siges, at, hvis religionens værd skal måles efter den sum af
lykke, af ro og tilfredshed, den kan skænke individet, står Islam
iblandt de første. Den særlig fremherskende forestilling om Gud
som den almægtige, der råder for alt, giver mennesket en ejen
dommelig tryghedsfølelse ; thi af alle Guds egenskaber er det
særlig almægtigheden, som bliver betonet i den gængse opfattelse ;
det gammeltestamentlige »Intet er umuligt for Herren« genfindes
bestandig på Muhammedanerens læber (Allah ala kulle shé qadir).
Dette er også den væsenligste årsag til, at de kristne missionærers
propaganda aldrig har kunnet opvise et eneste resultat i muham
medanske lande ; man har mange exempler på, at kristne gå over
til Islam, oftest af ydre grunde, men i adskillige tilfælde af vir
kelig overbevisning, men man hører aldrig om det modsatte.
De forskellige kristne sekters ivrige missionsvirksomhed i byer
som Beirut og Jerusalem fører da også hen til, at de rane prose
lyter fra hverandre indbyrdes, men aldrig fra muhammedanske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:14:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/orkenen/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free