- Project Runeberg -  Om språkets utveckling och väsende /
118

(1858) [MARC] Author: Kristian Teodor Claëson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

faktiskt är och med afseende på de former, hon redan gifvit
sig; så kan detta endast bero deraf, att nationaliteten
redan är något, ett af vårt godtycke såväl som af slumpen
oberoende väsende, hvilket ej blott, såsom naturobjekt,
inskränker och binder, utan, såsom idé, /örbinder var frihet.
Den timliga, faktiskt gifna nationen är nemligen en af
mensklig frihet oberoende naturlig organism, men som genom
mensklig frihet bör göras till en förnuftig, en rättslig
organism, en stat. Hade hon icke verkligt lif, så vore i
sanning oförklarliga denna seghet i anti- och sym-pathier, denna
hållfasthet vid fädernespräket, denna sedens envishet, som
så ofta gjort revolutionärers och despoters förtviflan. Nej,
blott ur en lefvande enhet kan han förklaras denne
natio-nele mos, som till en stor del gifver och måste gifva den
konkreta omklädnaden åt det abstrakta stats- och
kyrko-idealets ius och fas.

Men den tillvaro, hvilken vi sålunda praktiskt erkänna,
böra vi äfven kunna theoretiskt förklara. Detta är
uppgiften för den spekulativa ethnologien, till hvilken äfven
språkfilosofien, enligt vår åsigt, hör. Endast så kunna vi
utan förlust på det nyktra förståndets språk öfverflytta de
nationela sympathiernas innehall. Den kan dä ej längre
beskyllas för att tala blott ungdomsfantasiens och känslorusets
sprak, som använder den ethnologiska normen på
bedömandet af tidens politiska tillstånd. Ty han kan da bevisa,
att en stat, sådan som t. ex. Ryssland, icke kan vara mal
i sig, utan på sin höjd eger berättigande såsom medel i
Försynens hand att uppfostra ännu för ett högre
samhälls-lif, m. e. o. för den politiska friheten omogna nationer; att
en sådan som Turkiet, der den herskande stammen ej ens
har denna den högre civilisationens uppfostringsrätt,
innebär ett rättshån, som ej kan i längden besta; att sådana
som t. ex. Österrike, hvilka vilja äfven öfver fullvuxna
utsträcka ett påtrugadt förmynderskap, icke kunna annat än
med förskräckelse se det nationalmedvetande stärkas, af
hvilket verkligt nationela stater, sådana som de
Skandinaviska rikena, vänta ny styrka. Hans tanke kan begripa,
likaväl som hans moraliska medvetande måste gilla de
sträf-vanden till lyftande af en lägre stäld nationalitet, som man
stämplat med namnet fennomani. Han kan ändtligen med
sitt förstånd lika mycket som med sin känsla omfatta de
rörelser, hvilka man förstår under namnet skandinavism.

Och såsom ett bidrag till vinnandet af denna förmåga,
må upptagandet af ofvanstående undersökningar i denna
tidskrift finna, 0111 ej tillräcklig förklaring, åtminstone sin ursäkt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:26:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omspraket/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free