- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
33

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

33

Avhandlingen er et karakteristisk indlæg fra Wergelands
side i 1830«aarenes idékampe, den belyser skarpt motsætningen
mellem intelligenspartiets æstetiske opfatning og Henr. og
Nic. Wergelands synsmaater.

Intelligenspartiet har følt sig meget bestyrket i sin op«
fatning av at Henr. Wergelands kunst repræsenterte forældede
tanker og systemer, ved at læse linjer som disse:

»Prosa . . er Forstandens Meddelelsesmiddel og beskjæf«
tiger sig desaarsags med . . Tingenes nøgne Virkelighed . . .
Poesie . . er væsentlig indviklet . . . Poesiens . . Ord ligne
Aanden i et Orakel, som er Gjenstand for en prosaisk Ud«
tydning . . . Imaginationen (der hævdes som poesiens livs«
princip) . . overdriver Alting, som er kommen inden dens
Kreds, undertiden i Frembringelsen af Characteer, .. og under«
tiden i Taleformer og Udtryk . . .«’) »Den befolker Ele«
menterne med fantastiske Gestalter og opfylder Jorden med
et Heltesind, en Forstand og en Skjønhed, som ikke tilhører
den«.’J)

Welhaven, som saalænge han levde, kjæmpet for en
strengt homogen, helt igjennem beaandet poetisk fremstilling,
maa ha følt sig i høi grad tilbakestøtt av denne passus:
»Saaledes er i Poesien ikke Alt i »dorisk Stiil« eller af Poesie«
Rang, men det er imænget og fæstnet med en passende Til«
sats af andre Materialier. Det er ved disse Midler at Poesien
vinder sin Popularitet.«3)

Og Welhaven maa ha følt det som om hele systemet
karikerte sig selv og gav beviset for sin egen uholdbarhet
i disse linjer: ». . Heller ikke kan Lears herlige Pathos ved
Enden af den rørende Scene hvor Vanviddet forlader ham
formedelst Cordelias Kjærlighed . . kaldes egentlig poetisk,
om endskjønt det rører os mere end den høieste Poesie. Den
er simpel og uden Indbildningskraftens Anvendelse, alene
pathetisk som Lears stilling da udfordrede det . . . Det maa
bemærkes, Poesie . . behandler det Store, det Skrækkelige,

’) Nr. 5, s. 3-4. 2) Nr. 6, s. 4. 3) Nr. 11, s. 3.

3

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free