- Project Runeberg -  Estetiska frågor (ur Nordisk tidskrift 1882) /
19

(1882) [MARC] Author: Helena Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

utställningarna, där produkter från andra verldsdelar och af förflutna
tiders handtverk varit tillgängliga för alla till studium och iakttagelse.

I flere af Europas länder hafva också konstnärerna med stor ifver
och lifligt deltagande arbetat tillsammans med handtverkarne. Så hafva
Wiens många utmärkta arkitekter åstadkommit ett utveckladt och starkt
lif i alla handtverksgrenar. I Österrikes hufvudstad har det flere o-åno-er
varit fallet, att en rik enskild man åt sin arkitekt öfverlemnat icke blott
husets yttre utstyrsel och inre dekoration, utan äfven dess möblering
och hela inre anordning, hvarvid noggrannaste uppmärksamhet eo-nats
åt den allra minsta detalj, såsom t. ex. förhållandet är i det stora och
genomförda palats, som den berömde dansken Theophilus Hansen bygt
i Wien åt bankiren von Epstein.

I England, där do stora rikedomarne förmå bättre aflöna
handarbetet, och där förbindelsen med Indien gifvit smaken en frisk och
egendomlig riktning genom de i South Kensington Museum hopade
skatterna (om hvilka vi i somras hade tillfälle att bilda oss en
föreställning genom den indiska utställningen i Stockholm), kan man äfven
i privata hus möta moderna handtverksarbeten af första rang. I
Danmark ha konstnärerna alt sedan Abilgaards och Thorvaldsens tid med
mera deltagande än hos oss arbetat tillsammans med handtverkarne. Så
har t. ex. en sådan dekorationsmålare som professor Hilker verkat
betydligt i afseende på dekoration af både offentliga och enskilda hus.
Varmt färgsinne är, som bekant, icke egentligen danskarnes starka sida;
däremot är känslan för ädla linicr och normala proportioner där lifligare
utvecklad, och om man jämför, hvad snickare och guldsmeder i Danmark
kunna åstadkomma, med motsvarande arbeten i Sverige, då märker
man, huru de senare äro verk af personer, som blifvit lemnade
fullkomligt åt sig själfva, hvarför också deras arbeten utan naturlig
uppfattning och utan kultur egentligen förefalla alldeles tanketomina.

Det, som samtidigt med de stora utställningarna åstadkommit ett
nyvaknande intresse för konsten i handtverket, är den ifver, hvarmed
man nästan öfveralt i Europa uppsöker och sträfvar att hålla fast de
nationella traditionerna så väl i alt slags slöjd, som särskildt i
fruntimrens handarbete. De stora förtjänster våra fornforskare,
Handarbetets vänner och doktor Artur Hazelius härutinnan inlagt, äro bekanta
för alla. Hos vårt bondfolk lefver ännu en del af den naturliga
färginstinkten, och i väfnader, spetsar, träsnideri o. s. v. bevaras ännu dessa
mönster och färgblandningar, som genom många generationer gått i arf

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nhestetfr/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free