- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
216

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅltllUNDBADETS KONST.

LEYS: BATTISTA PALLAVICINI ERHÅLLER BORGARRÄTT I ANTWERPEN 1541.

Fresk i Antwerpen, Hotel de Ville.

från Delaroche satte han bröderna van Eycks och Quentin Massvs kärnfulla
realism, sedd genom ett modernt reflekterande temperament. Gent emot de
akademiska skönhetstyperna och mot Gallaits och de andras hjältar i
historiska skådespel stälde han sina kraftiga visioner af lif och seder i hemlandet
under forna tider. Det i hans bilder hufvudsakliga är ej själfva händelsen,
som försiggår, utan tidskaraktären. Dramatisk spänning saknas, men där
finns i dess ställe måleriskt lif.

Levs’ läromästare, sedan han slagit sig pä att malå interiörer frän gamla tider, voro till
att hölja med Rembrandt. Terborch ocli flera af ncderländariie frän IGOO-talet. Studiet af
rum-dagern spelar en stor roll i dessa hans målningar med deras omsorgsfullt återgifna interiörer,
dräkter, typer, husgeråd. Till detta skede höra de häda holländska interiörerna i Berlins
national-galleri. Sedan gär han tillbaka till de äldre nederländamc. till van Kyck och Quentin Massys,
då han väljer att mala deras tid, och från dem till de tyska rcnässansmålarne. Erasmus
Rotter-damus föreläser för kejsar Karl V, Durer tecknar Erasmus, Faust och Wagner utanför
stadsmuren, Luther som skolgosse sjungande för familjen Cotta, Nyårsdag i Flandern tillhöra denna
hans andra period. Hans stil är nu sträng, teckningen härd och kantig med skarpa konturer,
färgen enkelt pålagd i breda plan. det moderna mäleriets upptäckter i luftstudiet, i
färghållning, i modellering äro afsiktligt förbisedda, de gamles brister i teckning och perspektiv kunna
däremot vara samvetsgrannt studerade och afsiktligt upptagna för helhetsintryckets skull. Hans
tredje skede inföll, dä han åtog sig att måla fresker i stadshuset i Antwerpen med ämnen ur
Belgiens historia pä 1500-talet — här passade ju hvarken 14- eller 1600-talens uttryckssätt.

216

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0234.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free