- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
198

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS KON8T.

TROYON : OXAR GÅ TILL ARBETET. Oljamålning (Paria, Louvre.

steg, resultatet af hans studier blef pinadt och saknade personlig hållning.
Det såg ut, som skulle det ej bli något af honom, och en melankoli, som sedan
aldrig försvann, lade sig öfver hans lynne. En resa till Holland och
bekantskapen med dess gamla djurmålare, Albert Cuyp, Paul Potter m. fl., öppnade
hans ögon för det område, han skulle göra till sitt, på samma gång som studiet
af Rembrandt utöfvade det bästa inflytande på hans färg.

Han blef nötboskapens målare. Med den stora framställningen af oxarne
som gå till arbetet nådde han ett monumentalt framställningssätt, dittils
okändt inom hans område. Höstmorgonens kyliga friskhet, den klara,
genomskinliga luften, solen som, ännu nere vid synranden, kastar långa skuggor
öfver marken, oxarna, som tåga fram öfver slätten i maklig värdighet,
filosofiskt likgiltiga, deras starka silhuetter mot den klara morgonluften. Nu, då
han lärt sig att se och att måla stort, kommo hans mångåriga iakttagelser af
landskapet till nytta, och för djurens karaktär och former hade han en skarp
blick. Fackmän kunde ej taga miste på rasen hos hans kor, de äro inga
salongsdjur, som Verboeckhovens eller Landseers, och hans natur är det rätta
bondlandet, där det luktar om myllan liksom hos Millet.

Troyon blef ansedd och eftersökt, rik och hedrad men glömde aldrig sin
hårda ungdom, var en bitter och melankolisk man och sjöng ej visor under
arbetet som Corot och Diaz.

Han närmaste efterföljare och medtäflare blef Rosa Bonheur (f. 1822, d.
1899), som väckte stort uppseende genom med manlig kraft och bredd målade

198

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0214.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free