- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
125

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NYA STRÖMNING AK. — GENRE OCH LANDSKAP.

Det är ett träffande uttryck, att Schwinds landskap äro »mera kända och
älskade än studerade». Det vinnande i hans sagobilder — Askungen (cykel i
olja), Sagan om Melusina, Sagan om de sju korparne (båda i akvarell) — är
friheten från all affektation och allt pedanteri, från all falsk romantik, all
sentimentalitet och
sötak-tighet. Där finns i stället
den enkla, sunda känslan,
den rena ingifvelsen,en
uppriktig och naiv poesi i
legendens egen karaktär. Den
barnsliga rättframheten både
i uppfattningen af ämnet
och i själfva målningen —
allt noggrant utritadt, hvarje
blomma och blad, hvaije
broderi på en mantel utfördt
så, att ingen behöfver undra,
hvad det ena eller andra
skall föreställa — göra
Schwind till barnens
sagoberättare, liksom Ludvig
Richter blef deras hemlifs
por-trättör.

Det har sitt intresse att
jämföra hans kompositioner
med de moderna
engelsmännens, till exempel med
Walter Cranes. Det är
uppenbart, att Crane får priset i
konstnärlig genombildning,
i genomförd stil. Det
monumentala i Cranes småbilder
finner man ej i Schwinds
teckningar — ej ens där
dessa ha dekorativ hållning
— men älskvärdhet och
barnsligt lynne och tysk
karaktär har han fullt
tillräckligt.

Schwind förde
romantikens ideal in i bilderböckerna, ut till folket och till barnen. I hans konst liksom
i många andra tyskars var andan, innehållet ofta mera än formen, men hans
bästa alster visa full harmoni mellan tanke och språk. Han bildar en
afslutning, hans konst är de sista valdhornslåtarna i romantikens sagoskog.

125

SCHWIND: KONUNG KROKUS OCH SKOGSNYMFEN

Oljamålning i Schacks galleri, Munchen,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free