- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
95

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KLASSICISM öctf ROMANTIK I TYSKLAND.

prydda sarkofag i basilikan har vandraren allt skäl att stanna och skänka
hans uppsåt och vilja en erkänsam tanke. Han var en af egendomliga
motsatser hopfogad människa, exentrisk, oharmonisk, ofta storsinnad,
dessemellan småaktig, svår att genomskåda. Bland hans förtjänster är väl den
ej den minsta, att han satte lif i konsten och gaf konstnärerna många och
stora uppgifter. Att han som byggherre frångick det klassiska idealet och
tvang sina arkitekter öfva sig på olika stilområden, medförde ökad kunskap
och betecknade ett steg framåt. Hans skönhetssträfvan liksom hans äregirighet
kom i alla fall hans stad och hans folk till godo och tjänade ej endast till
att tillfredsställa hans nycker som hos Ludvig II, som gömde de praktslott,
han bygde, i svårtillgängliga bergstrakter, som bland annat efterbildade
Versailles i det vansinniga Herrenchiemsee — vansinnigt därför att det var så
ändamålslöst — och som satte en ära i att låta kopiorna öfverträffa
urbilderna i slösande prakt. Med hans lika imponerande som originalitetslösa
»sagoslott» löpte den kungliga bayerska epigonarkitekturen linien ut.

5.

Då Cornelius år 1819 gick att bli kronprins Ludvigs »fältmarskalk» ibland
Münchens konstnärer, fanns det nya Athen vid Isar ännu endast i den
fantasirike furstens hjärna. Det uppdrag, denne redan i Rom gifvit sin nya
eröfring, var smyckandet af Glyptoteket med vägg- och takmålningar. Sedan
uppstod det ena monumentala bygnadsverket och därmed den ena storartade
dekoreringsuppgiften efter den andra. Fältmarskalken hade äfven fått i
uppdrag att anskaffa dugliga underbefälhafvare, det hörde honom till att
uppfostra ett konstnärssläkte, som kunde värdigt lösa de stora uppgifterna.

Hans rykte förde snart en krets ungdomar till hans skola i Dusseldorf.
Tv ännu var han endast halft vunnen för Munchen. Genom preussiske
gesand-ten Niebuhrs förmedling — Niebuhr hade redan förut sökt göra regeringen i
Berlin intresserad för det unga snillet, »den obestridligen störste målare, som
uppstått sedan sextonde århundradet» — liade Cornelius, samtidigt med det
han mottog kronprins Ludvigs uppdrag, blifvit utnämd till direktör för
akademien i Düsseldorf. Han skulle vistas där vintertiden och under den varma
årstiden leda utförandet af freskerna i München. Då akademidirektörsposten
i sistnämda stad blef ledig 1824, mottog han den och flyttade då på allvar
till München, medförande flera af sina lärjungar.

Hans verksamhet i München under de två årtionden, han var bunden
där, betecknas af en rad storartade dekorativa kompositioner. Först smyc-

95

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free