- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
41

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KLASSICISMEN I BOM OCH I FRANKRIKE.

måste göra, hvad rösterna i deras inre tvingar dem till. Carstens är en hel,
afslutad, färdigstöpt natur, en ej blott läraktig, väl dresserad utan en
verkligen djupt troende apostel för den klassiska skönhetsvärlden. Och fastän
hans arbeten stannade vid utkastet, så får han dock kallas en skapande ande,
bildande konstnär vida mera än lärd teoretiker.

CARSTENS: NATTEN OCH PARCERNA. K»rtongteckning (Uultll i W.imir).

Hans alster bestå hufvudsakligen af teckningar och utkast — bland dem scener ur Iliaden.
»Öfverfärden öfver Magapentes», bilder till argonauternas tåg, hvilka kanske klarast visa hans
stil i dess mest utarbetade form. »Natten och parcerna», som här återgifves i konturteckning,
originalet Sr utfördt i teckning med kropparna modellerade, visar mörkrets makter, Natten med
de båda barnen Sömnen och Oöden, Nemesis med sitt gissel, parcerna som spinna lifvets tråd
— ödets gudinna har en ogenomtränglig slöja öfver hufvudet, men kan ändå läsa i ödets bok.
Af Carstens’ verk finnas de flesta i Weimar och Köbenhavn. På måleriets område
åstadkom han helt få stafflitaflor och några dekorationsarbeten. Några skulpturutkast lämnade han
ock efter sig, bland annat en skizz till ryttarstaty öfver Friedrich II.

Carstens’ inflytande i Rom daterar sig från 1795, då han där utstälde en samling af sina
arbeten. Det fanns nog misstrogna bland besökarne, och anmärkningar hördes: teckningen
var ej korrekt, flgurerna saknade individualitet, ibland också själfständighet, Michelangelos Gud
fader gick igen i »Ljusets skapelse», kompositionen »Homeros sjunger för folket» var gjord
med Iiafacl som uppenbar förebild, det hela var mera en minnets och förståndets än en
fantasiens konst o. s. v. Men andra funno hos denne främling egenskaper, som kommo dem att
öfverse med utförandets brister, funno något af den stil, man på olika håll sökt, »den
storhetskänsla, som Homeros förlänar sina gudar och hjältar» och som — det är den tyske
arkitekten (ienellis uttryck — det blef Carstens beskärdt »gross und innig nachzufühlen,
aus-zuffihlen und lebendig darzustellen.»

Carstens rycktes bort af bröstlidande år 1798 vid 44 års ålder och jordades
vid Cestius’ pyramid. Han led och dog i full förtröstan på, att hans idéer

X or dens oart, Konsthistoria. 6.

41

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free