- Project Runeberg -  Indianliv i El Gran Chaco. (Syd-amerika) /
190

(1926) [MARC] Author: Erland Nordenskiöld
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

människornas liv, särskilt ha trollkarlarna förbindelse med dem.
Batirayu berättade sålunda att till Tsuhuandico, en stor
trollkarl, som nu är död, kommo Añatunpas om natten och
drucko majsöl med honom. De sade honom, när det skulle
regna, när någon skulle bli sjuk, om det blev missväxt o. s. v.
Batirayu berättade även, att Angúya, en släkting till
Aringui, den siste store hövdingen, brukade bjuda Añatunpas
på tobak, när de voro hos Tsuhuandico. Añatunpas drucko
blott helt litet majsöl. När de kommo, såg man dem ej,
men det hördes liksom klirrandet av sporrar.

Dessa trollkarlar hava en oerhörd makt, de kunna
förhäxa, ty sjukdom och död har sin grund i förhäxning. Bland
chané är Tambápui den störste trollkarlen. Han är sonson
till Tsuhuandico och son av Yapandáy, som även var en
stor »ipáye».

I sagorna uppträda aldrig Yamándutunpa, Mariutunpa
och Tipaytunpa. Det är Aguaratunpa (rävguden) och
Tatutunpa (bältaguden), som där spela den största rollen.
Aguaratunpa har tembeta (se sid. 153). De ha mänskliga
passioner, och i synnerhet är rävgudens historia en skildring av
allehanda knep och brott. Bältaguden är något bättre och är
också förmer.

Vocapoy berättade mig, att han känt en gammal man,
som sett en Tunpa i bergen. Den var en handsbredd hög
och var välklädd. Vatten rann från dess kropp.

Fullt och fast trodde Batirayu på Añas och Añatunpas
existens, på deras förbindelse med trollkarlarna och på dessas
makt. Att Aguararenta existerar, därom var han även
övertygad. Till sanningsenligheten av sagorna om Aguaratunpas
och Tatutunpas äventyr och upplevelser, som jag här nedan
skall återgiva, stod han skeptisk.

I dessa indianers religion existerar sålunda först och
främst en kärna av sanning, som de tro på. Därtill komma
de äventyr och bragder, som de berätta vid lägerelden om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:17:49 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/neindian/0191.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free