- Project Runeberg -  Den naturalistiske Roman : Flaubert, Zola, Maupassant, Huysmans, Bourget /
183

(1907) [MARC] Author: Poul Levin - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Zola

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hvor ofte Zola end gentager sine Børneskildringer, vedbliver han
at skrive ved Siden af, hans Børn stirrer -med voksne Menneskers
Øjne og taler de Voksnes Ord. Skal de have et barnligt Præg, over-
drives det i den Grad, at de bliver abnorme, hvilket dog altid gør
dem bedre end de andre Børn, der er perverse.
Saaledes lyder Zola Arbejdets Love, han er i godt .og i ondt Ar-
bejdsmennesket med de stærke Sanser og den altfor store Mangel
paa Finhed. Han, der vilde give Virkeligheden og ikke skildre sig
selv som Hovedpersonen, tvinges af sin Natur til uafladeligt at om-
forme Virkeligheden han som enhver anden. Thi først gennem
disse Omformninger bliver Stoffet jo tilgængeligt, kan optages og
atter omsættes til Poesi.
Som det gik Enkelthederne, saaledes maatte Zola ogsaa overfor
Helheden lyde sin Naturs og sin deraf afhængige Arbejdsmethodes
Love. Alle disse Dokumenter maatte samles saaledes, at et Billede
kom frem, et stort, samlet Billedé, der klart viste hans Mening. Til
det moralske Formaal svarer en fuldstændig Tydelighed i Fremstil-
ling. Den forfinede Iagttager og Skildrer kan nøjes med at blande
Væskerne og glæde sig over Farvernes Spil og spidsfindigt lade
Anskuelserne brydes over vigende Grænser, men un digne bourgeois,
hvis Arbejde staar i et Formaals Tjeneste, kræver af sig selv Tyde-
lighed; saa lidet indviklet Debatten har været i hans Hjærne, saa
let at forstaa skal den være i hans Værk. Hvad Livet har af dun-
kelt og forviklet skal klares gennem hans Bøger, Sandheden skal
aabenbares. Men derved rykkes Skildringen jo netop bort fra Virke-
ligheden. I Zolas Bøger genfindes den romantiske Symbolik og Anti-
thesen, som Hugo havde forfægtet, fordi her er de to Virkemidler,
Digteren henvistes til, naar han vilde samle og belyse. Disse to Virke- N
midler svarede til det usammensatte og grove i Zolas Natur. Hvad ‘
kan f. Eks. være jævnere og folkeligere end Antithesen, hvorpaa
Germinal er bygget: de fattige forkuede Minearbejdere paa den ene
Side, paa den anden Side Aktionærerne, der færdes i deres lune,
duftende Hjem; den overdaadige Frokost hos Direktøren, ved hvil- ’
ken der tales om Arbejdernes Fordringsfuldhed; Gendarmerne, der
rykker frem mod de Strejkende og dækker Vejen for Konditor-
drengen, der bringer Bagværk til det rige Hus. Men netop i dette

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:10:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/natroman/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free