- Project Runeberg -  Napoleon og Garibaldi : Medaljer og Rids /
171

(1917) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medaljer - Smaa Romaner i det gamle Testamente

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

171

Bogens Formaal er klart. Dens Forfatter vil meddele en
Lære, vil hæve og styrke sine Landsmænds Mod. Han
fortæller mindre end han præker — gennem det lange Foredrag,
han lægger Ammoniteren i Munden, om Betingelserne for Israels
Bestaaen og gennem Heltindens lange, kedelige Taler og Bønner.

Man agte især paa den indtrængende Fremhævelse af at
Judith overholder alle de levitiske Regler med største
Nøjagtighed. Esther fastede 3 Dage før sin Audiens. Judith er
fuldstændig Pietist og Formalist. I de 3 Aar og 4 Maaneder,
hvori hun har været Enke, har hun fastet hele Tiden,
undtagen paa visse udtrykkeligt angivne Sabbat- og Festdage.

Hun har hele Tiden baaret en Bodsskjorte af Haar.

Hun strør Aske paa sit Hoved, før hun drager ud. Hun
tager israelitisk tilberedt Mad, Vin, Olie, tørrede Frugter og
rent Brød, en Pose Semulje, med sig til Assyrernes Lejr. —
Hun frygter som Daniel at spise noget Urent. — Endog den
Nat, hun er ene med Holofernes, spiser hun af sin medbragte
Mad. Først, da hun pynter sig til Afrejsen, lægger hun
Haar-skjorten. Hun forlader dernæst hver Morgen Holofernes’ Telt
for at foretage de af Loven foreskrevne Vaskninger og
Badninger, og disse Udflugter giver hende Muligheden til at
undslippe upaaagtet efter Drabet.

Heri spejler sig Tidens Aand. Israel er paa den Tid kun
Præstevælde. Dette fjerner ogsaa, saa underligt det lyder,
enhver Forestilling om sanselig Tilnærmelse fra Judiths Side,
om hun end ikke kan sikre sig.

Man sammenligne Polemiken mellem J. L. Heiberg og Hebbel.

Hebbels Judith hævder at være urørt af Tyrannen, og
Hebbel forsvarede sig mod Heibergs Beskyldning for »med den
mest upraktiske Forsagthed at have udvisket det Heles Pointe,
Judiths personlige Opofrelse«, idet Hebbel med Rette paastod,
at i den bibelske Fortælling findes Intet derom. Heiberg,
der i sit Overmod (som daarlig Bibellæser) var gaaet saa vidt
som til den Paastand, at Hebbel havde berøvet Æmnet al
Saft og Kraft, da Judith uden den personlige Hengivelse ikke
længer var Judith, nødtes til at give Hebbel Ret med den
pudsige Tilføjelse: »Jeg bekender gerne, at denne Forskel
mellem den oprindelige og den sildigere Tradition var mig
ubekendt.«

Bogen er øjensynlig skrevet med en bestemt beslægtet
Begivenhed for Øje, da en stor Fare truede Jerusalem og
Jødedommen.

Forfatteren forsikrer, at Jøderne da i Mands Minde ikke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:07:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/napogari/0181.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free