- Project Runeberg -  Myter och sagor på väg genom världen /
48

(1925) [MARC] Author: Edvard Lehmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Myter - Primitivt tänkande och mytologisk fantasi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Den primitives liv är omgivet av bruk, består av bruk. Det
är sedvänjor och traditioner, som från urminnes tider och till
våra dagar, då de börja försvinna, ha bestämt deras liv och
handlingar. "Min far kunde ännu danserna — jag kan dem
icke längre", sade nyligen en Guinéahövding till en missionär
— ett vemodigt medgivande av, att — vem vet? —
årtusendens kontinuitet håller på att brytas. Men där denna finns
kvar i sin fulla styrka, sluta sig sedvänjorna som en järnring
om stammen och varje särskild individ.

Han födes och dör under iakttagande av vissa bruk. Hans
moder har genomgått ett långt ceremoniell, innan hon bragte
honom till världen. Hon var tabu, då hon gick gravid, och
tabu då hon låg i barnsäng. Hans fader måste ligga i den
s. k. kuvaden, en imiterad barnsäng, så länge demonen
hotade den nyfödde och modern. När barnet var ett par
månader gammalt, befriades det från demonerna genom en rening
eller någon annan fysisk behandling, som skrämde bort dem.
I detta syfte svängas barnen på Borneo med huvudet nedåt,
"och jag är övertygad om", säger Haddon, som varit
närvarande vid en dylik scen, "att om andarna ha öron, fly de
långa vägar för de fruktansvärda tjut, som de arma barnen
utstöta."

När barnen bli vuxna, äga pubertetsriterna rum; ynglingen
inviges och härdas till man — liksom han fick
riddarslaget under medeltiden i de kristna länderna — och den unga
flickan hedras, därför att hon blivit kvinna. Till jakt och krig
inviges mannen ständigt och jämt, och hans kall och stånd
markeras med traditionella bruk: hårprydnader, tatuering,
krigsmålning; besvärjelser, lekar och danser försätta honom
i det tillstånd, som varje särskild verksamhet kräver. Hans
bröllop utgör en enda följd av taburiter, som skola skydda
brudparet mot trolldom och förläna det fruktsamhet; hans
död en annan serie, som skall fördriva dödsdemonerna från
hans hus och släkt.

Utan tabu kan deras liv icke tänkas — denna underliga
blandning av makt och svaghet, där hövningen är helig,
emedan han är fylld av mana, av övernaturlig kraft, vilken som
en demonisk besatthet skänker honom makt över demonerna,
mottrolldom — men som fortplantad till andra människor,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:36:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/myter/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free