- Project Runeberg -  Musik och Theater. Samlade kritiska uppsatser /
24

(1868) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mäta sig dermed. Detta gäller i synnerhet om
in-troduktions-chören och chören med ballett i andra
aktens final, hvilka nummer utan tvifvel tillhöra de
mest genialiska karaktersbilder, som tonkonsten
någonsin frambragt. Ingenting öfvergår ock den
romantiska konstens verkan pä sinnet, emedan
ingenting såsom den förmår förflytta oss utom
hvardags-lifvets enahanda, och framför allt emedan dess
interesse ej afslutas med den sista tonen, det sista
ordet, utan qvarlemnar en efterklang, som efter det
formella slutet ännu länge pulserar i själen. Det är
en fråga som blott till hälften besvaras; en gåta
som till sitt innersta väsende förblifver olöst;
förståndet träder tillbaka, men fantasien lyssnar ännu
länge till den inre tonen, som fortfar att klinga
sedan den yttre tystnat. Sjelfva Oberons sångrol,
äfvensom Huons, är besynnerligtvis mindre
framstående; den sistnämda är egentligen endast ett mera
vanligt bravurparti. Rezia och Fatima har Weber
deremot tilldelat toner af fulländadt mästerskap.
Ocean-arian är en bland den dramatiska musikens
triumfer och tillika märkvärdig för sin nyskapade
form, sådan den betingades af karakteren och
situationen, och blott af en så sällsynt förening af snille

/f

och smak kunde frambringas Afven Rezias aria i
första aktens final är hänförande genom de sanna
och lefvande accenterna af en lågande passion, och
vinner en fördubblad effekt vid sidan af
haremsväk-tarnes marsch, hvars orientaliska flegma är
framställd med en sä ypperlig humor. Fatimas båda vi-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:34:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/musiktheat/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free