- Project Runeberg -  Från det moderna England /
395

(1893) [MARC] Author: Gustaf F. Steffen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konsten, Litteraturen och Bohêmen - 23. Den sköna och den osköna litteraturen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN SKÖNA OCH DEN OSKÖNA LITTERATUREN. 395

ker» lär på alla människor — utom engelska skolpojkar och yngre
affärsbiträden och tjänstflickor samt förstadsfruar med ett
stillasittande lefnadssätt — göra samma intryck som att läsa sin första
»shilling-shocker» 0111 igen. Den engelska publiken är därför alltid redo
att med oskrymtad hänförelse hälsa framträdandet af en ny
sensationsförfattare. Vi hade så när skrifvit sensationsfabrik — men det
hade gifvit läsaren en falsk uppfattning om saken, ty det är
vanligen en ny individuell skriftställare, som man först hör talas om.
Blir efterfrågan på alstren af hans sensationella penna mycket stor,
kan det visserligen hända att han en vacker dag förvandlas till ett
aktiebolag eller, rättare sagdt, till en fabrik, som bedrifver affären i
stor skala med användande af arbetsdelning, arbetsbesparande
människomaskiner och så vidare.

Det händer visserligen ej sällan, att den engelska allmänhetens
hänförelse öfver en stjärnas uppdykande på sensationsskriftställeriets
horisont kastas bort på en litterär humbug, hvilken är förut bestämd
att efter en kort ryktbarhet intaga sin plats som en »utsvettad»
lönarbetare i en shilling-shockerfabrik. I bland förekommer det dock,
att den nye diktaren af röfvarhistorier har verklig talang, och det
gifves till och med exempel på att han besegrat frestelsen att bli
litterär fabriksdirektör samt att han utvecklat sig till en författare af
rang. Vi kunde nämna flera framstående engelska romanförfattare,
som börjat sin karrier med de mest hårresande bandithistorier, samt
till och med icke akta för rof att nu på gamla dagar då och då
släppa ut i tidskrifterna eller i bokmarknaden ett riktigt rafflande
sammelsurium af mord, bedrägeri och rån. Lättaste sättet att göra
sig bemärkt i Londons bedöfvande brus är nämligen att med
användande af alla tillgängliga medel göra sensation. Och icke nog med
att sensationsmakeri skaffar ryktbarhet, det är också det snabbaste
och säkraste sättet för en författare att förtjäna penningar — vare
sig han redan är ryktbar eller ej. Man kan i England allt för lätt
svälta ihjäl på att skrifva goda romaner. Det händer därför, att de
verkliga romanförfattarna måste se sig om efter en binäring.
Somliga välja att bli sina förläggares litterära rådgifvare, hvilket är be-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:22:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/modeng/0451.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free