- Project Runeberg -  Profandramat i Frankrike /
226

(1897) [MARC] Author: Johan Mortensen - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Profandramat från 1550 till omkring 1600 - IV. Alexandre Hardy

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skande giltighet. Kort och godt, man befann sig i hvad
abbé d’Aubignac kallat la seconde renaissance des règles.

Det var inflytandet från dessa kretsar, som förmådde
Mairet att skrifva sin Silvanire, hvilken visserligen blott
är en pastoral, men såsom författaren i företalet
berömmer sig af, komponerad »avec toutes les rigueurs que les
Italiens ont accoutumé de pratiquer, en prenant leurs
mesures sur celles des anciens Grecs et Latins». Hela detta
företal är ett försvar för enheterna.

Hôtel de Bourgogne gjorde emellertid alltjemt
motstånd mot det nya modet, och som det tyckes ej utan skäl.
Silvanire, som dock ej i större mån afvek från den
irre-guliera teatern, hade applåderats, när den uppförts inför
den utvalda publiken hos hertig Montmorency, men den
vann ingen framgång, när den spelades på hôtel de
Bourgogne. »II faut avouer», säger Mairet sjelf i företalet till
Silvanire, »que cette règle (regeln om 24 timmar) est de
très bonne grâce et de très difficile observation tout
ensemble, à cause de la stérilité des beaux effets qui
rarement se peuvent rencontrer dans un si petit intervalle de
temps. C’est la raison de l’Hôtel de Bourgogne, que
mettent en avant quelques-uns de nos poètes, qui ne s’y
veulent pas assujetir.»

Det var således skådespelarne, som satte sig emot
reformen, naturligen derför, att publiken ännu höll på les
beaux effets, på den rikare handlingen och det medeltida
dekoration ssystemet.

Det var derför säkerligen ej utan betydelse för den
regelrätta tragediens utveckling, att vid denna tid
Mon-dory kommit till Paris och der grundlagt en ny teater.
Han var ej bunden af hôtel de Bourgognes traditioner,
han hade ej till sitt förfogande dess rika
dekorationsma-gasin med alla slotten, grottorna och kamrarne; för
honom kunde den enkla scen, som den regelrätta tragedien
eftersträfvade, blott vara en fördel.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 4 02:51:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmprofan/0238.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free