- Project Runeberg -  Profandramat i Frankrike /
17

(1897) [MARC] Author: Johan Mortensen - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Profana element i medeltidens kyrkliga drama

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

då längre om alla dessa rondeaux och serventoys, alla
dessa farser, mysterier och mirakelspel, som tillkommit
för att uppbygga eller roa sällskapets medlemmar?

Dessa puys torde äfven varit af en mycket skiftande
karakter. Vid sitt första framträdande kunde de nästan
kallas fromma sällskap: madonnans förhärligande spelade
hufvudrollen. Och att man i många puys genom
århundraden sökte bevara denna ton, om den också småningom
mera blef en tradition än en lefvande anda, derför tala
Les miracles de Notre Dame, hvilka ännu i senare
hälften af trettonhundratalet skrifvits inom en dylik puy.
Men äfven sällskap af en rent verldslig karakter framträda
redan tidigt. Af sådan art var det vidtberömda sällskapet
i Arras, hvars rykte nådde fram till sjelfva himmel en,
enligt hvad en samtida trubadur vet att berätta: det var
nemligen till Arras, som Gud fader sjelf en dag, då
han hade tråkigt, nedsteg »pour motés aprendre» *.

Denna puyernas- skiftande karakter torde äfven delvis
kunna förklara några i ögonen fallande egendomligheter i
tolf- och trettonhundratalets drama: Adam de la Halle’s
tvenne dramer, Jean Bodels Saint Nicolas äro långt
verlds-ligare i tonen än de fyrtio Miracles de Notre Dame, som
för oss representera trettonhundratalets drama i Frankrike.
Kunna vi deraf draga den slutsatsen, att tolfhundratalets
drama egt en profanare karakter än det följande
århundradets? Det finnes fakta, som kunde tala för denna åsigt:
tolf-hundratalet betecknar den medeltida kulturens höjdpunkt i
Frankrike; det är en tid lika lycklig, som det följande
århundradet är sönderslitet och förtvifladt — och denna tidens
olika karakter kan äfven afläsas i de få dramer, som för oss
representera de båda århundradena. Men rigtigare torde
det dock vara att förklara dessa dramers olika karakter
såsom beroende af den anda, som preglade de olika säll-

1 Mon merqué & Michel, Ancien théâtre français, p. 22.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 4 02:51:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmprofan/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free