- Project Runeberg -  Profandramat i Frankrike /
6

(1897) [MARC] Author: Johan Mortensen - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

upp på scenen. Ursprungligen tar det sina ämnen ur
bibeln : det är bibeldrama på latin (liturgiskt drama)
och bibeldrama på vulgärspråk (mysterium). Ett
betydligt steg framåt är redan taget, när man väljer fabeln
ur helgonhistorien — mirakelspelet uppstår. Vidare
kommer tidens episk-didaktiska literatur upp på scenen och
skapar moraliteten med dess allegoriska personer. Slutligen
griper man äfven sina ämnen ur riddaredikten, ur novellen
eller ur tidens eget privatlif, och då uppstår profanmysterietj
hvilket bildar den närmaste öfvergången till renässansens
drama.

Den benämning, som här användes för att beteckna
denna sista art af medeltidsdrama, profanmysterium,
användes ej under den egentliga medeltiden, hvilken ju
öf-verhufvud icke bekymrade sig om att skarpare skilja
mellan olika arter. Den hade olika namn på dessa dramer,
hvilka ej i någon mån särskilja dem från det religiösa
dramat. Man kallade dem helt enkelt »mystère» eller
»moralité», »histoire» eller »vie». Det är väl också
relativt sent, som man fullt medvetet särskilde dem
som en art för sig. Benämningen förekommer första
gången i det bref, hvarigenom pariserparlamentet förbjöd la
Confrérie de la Passion att spela religiösa dramer; här
heter det: »la cour a inhibé et deffendu, inhibe et deffend
aux dits supplians de jouer le mystère de la Passion
Nostre Sauveur, ne autres mystères sacrez sur peine
d’amende arbitraire, leur permettant néantmoins de pouvoir
jouer autres mystères profanes, honnêtes et licites sans
offencer ne injurier aucune personne».

Det steg, som medeltidsdramat tagit från sin första
form af rent kyrkligt drama till sin sista — och i
ut-vecklingshistorisk betydelse åtminstone — högsta af
profanmysterium och profanmoralitet, kan för oss synas
obetydligt, men är det ingalunda. Det har fordrats århundraden,
innan denna punkt nåddes, och detta talar kanske bäst

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 4 02:51:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmprofan/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free