- Project Runeberg -  Miniatyrmålare i Sverige /
opag

(1897) [MARC] Author: Carl Magnus Carlander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förord

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ning genom att öfver dr agas med ett tunnt lager af
genomskinlig emalj. Emaljmålning anbringa» äfven på glas, då
nätnda grundning ej ifrågakommer. Det har påståtts, att
emalj målningen redan var känd under Por sennas tid, 507
år f C hr. f Richard, prior i S:t Vincent i Dans (död 1173)
omtalar ematjerade taflor de opera Lemovicini* De
berömda emaljarbetena i Limoges * (émaux de Limoges),
hvilka nu hafva alldeles upphört, omtalas i Frankrike redan
på 1200-talet och strax i början af 1400 talet utgjorde
emalj-målame i Frankrike ett särskildt skrå. Samtidigt med
i Frankrike blomstrade emaljmålningen i Grekland, och i
England gjorde den framsteg genom grekernas bemödanden.
Den nådde en hög grad af f ulländning på 1500-talet och har
sedermera öfvats i de flesta europeiska land, jemväl i Sverige,
der Henrichsen m. fl. varit framstående konstnärer på detta
område. Äfven i Kina och Japan är denna konstart af
gammalt känd. Emaljmålningen har blifvit använd på olika
föremål, såsom dryckeskärl, dosor, etuier, boetter, smycken,
miniatyrporträtt, äfvensom å taflor. Emaljmålningar,
europeiska och asiatiska, finnas i Nationalmuseum och Svenska
slöjdföreningens museum; en särdeles vacker emaljmålning
finnes i Konung Oscar Ils konstsamling: Kristus bärande
korset, Limoges-arbete från 1500-talet.

Slutligen kommer porslinsmålning en. Denna sker
hufvudsakligen efter tvenne metoder, antingen på den brända
glasyren eller på rågods, d. v. s. oglaceradt gods; i båda fallen
med mineralfärger, då ju inga andra färger kunna uthärda
eld. De till målning ä glasyren använda färgerna äro
försatta med flussämnen för att blifva lättsmälta. Dessa färger
äga en mycket Hk skala. Till målning under glasyren
användas färgerna försatta med eller utan glasyr. Denna
senare art af målning äger endast ett fåtal färger, emedan
så få stå sig vid den starka hetta, som är nödvändig för

Ilu/vudort i franska departementet Haute-Vienne,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:01:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/minimal/0006.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free