Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Haydn och Mozart dess vågskål stod
fullkomligt lika högt som
kontrapunkternas. Ty det är i korthet
karakteristiken af de nyare musikaliska
klassikerna, att hos dem konst och fägring
blifvit sammanvigda, blifvit ett.
Århundradena hämnades emellertid på
hvarandra. Den unga tiden födde klena
melodier, foster af så ringa halt, att
de verkligen förtjenade den dom,
hvilken medeltiden, då orättvisligen, afsagt
öfver de gamlas ofta förtjenstfulla
folksånger. Liksom romanfabrikantema i
våra dagar, förföllo äfven de
musikaliska melodistema till dussin-arbetare. De
trodde, liksom novellskribenterna, att
hyarje klingklang, som de upptecknade,
kunde göra anspråk på poesi. Tyskar,
Italienare och Frans oser öfversvämmade
den musikaliska verlden med matta,
intetsägande visor och sceniska kantilenor.
För att vinna åtminstone något intresse,
beledsagade man de sjukt-födda
moti-verna med ett ackompagnement, som
gjorde harmoniskt eller fysiskt oväsen«
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>