Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
93
Bondens røde Kofte, Karlens hvide Bukser, Træet bag Storkereden, den høje
Poppel ved Indkørslen, Kirkens røde Mure og en hvid Gavl i Landsbyen. Kom-
positionen er bleven fuldkommen ved dette storstilede og stemningsfulde Land-
skab, der tilforer Idyllen en dansk Sommeraftens Poesi, >thi Solen rødmede
den hele Scene«. Besynderligt er det, at Skitsen — maaske ved at erindre om
Baggrunde i nogle af Marstrands senere Arbejder, — vækker den Forestilling,
Erasmus Montanus’ Stanclhafti"hcd.
at Optrinet er et ()[)trin fra længst svundne Dage, fra Holi)ergs Tid; Kirken
sj’nes at være Kirken paa Bjerget, Landsbyen Jeppes, Rasmus Bergs og Per Degns.
Det paatænkte Billede blev aldrig malt. Marstrand havde Raad til at forlade
dette j’pperlige Motiv, deniie fortrinlige Komposition, som han har forladt 1000
andre ypperlige Motiver og fortrinlige Kompositioner. Han havde længe syslet
med et andet Motiv, der alligevel var ham mange Gange kærere, og da dette dog
ogsaa var en Scene paa Landet, i alleregentligste Forstand et Optrin af det
danske Folks Liv, fandt han intet urimeligt i at optage det til Behandling i det
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>