- Project Runeberg -  Wilhelm Marstrand 1810-1873 /
34

(1905) [MARC] Author: Karl Madsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

34
liclsl vilde se: Ypperligt fortalte, straalende vitlif^e, iiiniodstaaelii^l komisivc Hil-
leder fra Hverdagslivet i København.
Genren var ikke ny; lickersberg havde indviet den. Hos sine Elever opdyr-
kede han den Interesse for det nære, de hollandske Malere havde haft. Og enten
det skyldtes Kckershergs eller Hollændernes Kksenipel, eller Heibergs Vaude-
viller, eller del unge Blod, eller »Tiden«, saa syntes den komiske Opfattelse af
Kobenhavnerlivel at være dem den rimelige og rette. To af de mest opsigtsvæk-
kende Billeder paa Ildstillingen 1 828 var Kiiehlers af den forlegne Frugtsælgerske
i Maleratelieret og Bluncks af Hestgardistens Afsked fra Kæresten, medens
Hesten gnasker i hendes Torvekurv. Mellem alle Datidens humoristiske Bille-
der af Københavnerlivet er dog vel Kiiehlers 1830 udstillede »Scene efter Bor-
gernes Revue paa Nørrefælled« det eneste, som hvad Vid og Lune angaar, om-
trent naar paa Højde med Marstrands.
Skitsen til Marstrands 1830 malte »Kilderejse« — Skovgæster, der i løftet
Stemning ager langs Strandvejen i en Holstenskvogn — er et lille Mesterværk,
men Billedet taaler ikke at sammenlignes med Skitsen. Allerede her viser
Marstrands Malerkunst de to Sider, den vedblev at vise. Skitsen er malt af en
dristig Impressionist, hvis lethændede Mesterhaand stræber at indfange det
fyrigste Liv. Billedet er kun en forspinklet og fortørret Gentagelse, hvor intet
er vundet til Erstatning for hvad der er tabt. Den ængstelige, tunge, ubehæn-
dige Kopist har misforstaaet sig selv og anstrengt sig for at male Eckersbergsk,
for at imødekomme Publikumskravet til den pilne og nette Behandling, et
Krav, hvis Berettigelse Marstrand neppe nogensinde drog tilstrækkeligt i Tvivl*.
De Billeder, Marstrand udstillede 1831, gjorde saa stor Lykke, at Kunstfor-
eningen dristede sig til at købe dem alle tre. Det ene var Billedet med Børnene,
der leger Saltebrød. Det andet var den gennem Marstrands tørre Radering vel-
kendte Scene ved Vesterports Konsumtionshus, hvor en Hund har vejret den
Skinke, der gemmes under en rødmende Piges brune Kaabe, og nu afdækkes
af en galant hilsende Toldbetjent. Det tredje og vigtigste var Billedet af Flytte-
dagen. Ogsaa her er Behandlingen en naiv og snurrig Efterligning af Eckers-
bergs; Tilslutningen til Lærerens fatale Interesse for Formerne indenfor de i
Vinden flagrende Kvindekjoler har mod Elevens Hensigt faaet et Anstrøg af
Parodi. Men Fortællingen er rig og morsom. — I en af Byens Sidegader ligger
en forfalden Bindingsværksbygning; Bjælkchovederne er udskaarne i barokke
Masker, de røde Vindusskodder gennemhullede med Hjerter. Udenfor Huset
gynges paa Snore til et halvvissent Træ et Lagen og en Dyne af Oktoberdagens
Blæst. Livets og Dødens Symboler, Skiltene for en Jordemoder og for en Lig-
kistesnedker, er over Husets Dør, i hvilken Værten, en smudsig, samvittighedsløs
* Skitsen.s Overlegenhed leder maaslie let til at tro, at den kan være malt senere end Billedet.
Uet er dog af mange (".runde usand.synligt. En anden Skitse af samme Motiv har Marstrand sogt
at give cndiui vildere l-"art og ciidini (hqjere Komik ved at lade Hestene lohe lobsk.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:28:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/marstrandw/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free