- Project Runeberg -  Medeltidens skådespel i kyrkan och på theatern /
50

(1855) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

banan. De uppställde sig på scenens främre
del i en stor halfkrets. Förhänget bakom
dem var nedsläppt. Flertalet af
skådespe-larne förblef nu i stående ställning.
Endast de, hvilka skulle spela konungar och
andra förnäma personer, men företrädesvis
Jesus och Maria, fingo sitta på stolar.

Efter några ögonblicks tystnad uppstämde
hela skaran sången: vent\ sancte spiritus!
(kom, heliga Ande). Derpå sjöngo tvenne
englafigurer solo: ”emitte spiritum!”
(ned-sänd din Ande). Vi finna således, att
mysterierna, liksom fordom de hinduiska
spelen, började med en gudstjenstlig akt. Den
Högstes välsignelse nedkallades öfver dessa
dramer, de måtte nu vara rent andliga,
eller uppblandade med putslustiga drag och
tvetydighéter af amplaste slag. .

I det ögonblick då bönesångens melodi
bortdog, framträdde utur den stora
half-kretsen ”förklararen.” Hans latinska titel
var expositor ludi, äfven praecursor.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:24:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mamedelt/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free