- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
150

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kort Tillæg og Drøftelse af følgende Spørgsmaal - Capitel II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

150

dens Synd. Her er jo Ordet saa tydeligt og Or-
denes første Betydning saa klar, at mange blandt de
Reformerte selv maa tilstaa, at Gud efter den ydre
Bogftav vil alle Menneskers Salighed, skjønt de senere
forklare denne Villie saaledes, at det kun er en ydre
Skinvillie (v01untas sjgni), og at han efter sin indre
Villies Behag ikke vil, at alle Mennesker skal blive
hjulpne. Jeg tvivler ikke paa, at en Enfoldi , naar
han hører denne Skjelnen, vil tænke: skulde da
Gud have en dobbelt og modsigende Villie? skulde
han tale anderledes i sit Ord, end han mener? det kan
jeg ikke mistænke hans Sanddruhed for; og ved denne
Tanke kommer han atter uformærkt ind paa vor luhterske
Grundvold. Som bekjendt nok, afviger endvidere den
største Del af de Reformerte fra den hellige Skrists
tydelige Bogstav, naar man kommer ind paa det Spørgs-
" maal: Mon Gud vil alle Menneskers Salighed? Thi
idet de gjør alle til kun n ogle,forstaa ved alle Mennesker
alleslags Mennesker, ved Enhver kun de Tro ende i
Verden, saa gjør de i den Grad Vold paa det klare Bogstav,
atjeg ikke kan tro, at nogen Reformertvilhave det paa sin
Samvittighed at lade sig nøie med sin Læres kunstige For-
tolkning og hellere følge Bezas, Piscators og Calvins
Lære end holde sig til Guds tydelige Ord; jeg for-
moder snarere, at han vil tænke: naar Gud taler om
alle Mennesker, saa er det mig ikke tilladt at forandre
dette til nogle, og den hele Verden kan jo ikke betyde
kun de Troende i Verden, thi de Troende udgjør jo
ikke den hele Verden, men kun den ringeste Del af
Verden; derfor er det sikrere atholde sig tildet tydelige
Bogstav; og idet en Enfoldig dømmer saaledes, kommer
han atter uformærkt ind paa vor lutherske Grund. Og
i Virkeligheden er det meget ofte Tilfældet, at de, som
høre til den reformerte Menighed, uformærkt have
lutherske Anskuelser, uden selv at vide det, og hade
Navnet paa den Kirke, hvis Lære de dog lægge til
Grund for sin Salighed. Det sker derfor ofte, at
Enfoldige blandt de Reformerte eller Saadanne,· som
ikke nøie kjende Forskjellen imellem begge Religionen
anse det for Ufandhed, naar vi sige, at de Reformerte

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free