- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
73

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Om Christi Person - I Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

73

Capitel Ill.
Om Christi person.
1 Spørgsmaal

Hvorledes ere de to Naturer forenede i Christo?

Lutheranerne svare: Ved en uforlignelig personlig
Forening, som ikke blot bestaar uden Forvandling og
Blanding, men o saa ganske uden Skilsmisse og Af-
sondring, idet Gu s Søn saaledes meddeler den iførte
menneskelige Natur sin guddommelige Personlighed, at
han intetsteds er at træffe udenfor sit Kjød.

Men de Reformerte sige: Den menneskelige Natur
bliver rigtignok føiet til den guddommelige Person, men
dog er den ikke meddelt sammes Personlighed, hvorfor
ogsaa Ordet er tilstede ikke alene i hans Kjød, men
ogsaa udenfor samme. Lad os høre Dannæus: »

»J den personlige Forening er kun den menneskelige
Ziatsurls føier til Personen, som forhen var og bestod for
ig e v.

Martyr udtaler sig saaledes idet 10de Blad af
sin Dialog:

»Det er nok, at den umaadelige og uendelige Guddom
opholder og understøtter den menneskelige Natur, hvor
den end er.«

Wendelin taler saaledes:

»Af den menneskelige Naturs Optagelse i Ordets
(eller Guds Søns) Person lader der sig aldeles ikke
uddrage nogen Slutning om en Forening med Personeii.
Det er nok, at den antagne Natur personlig bliver baa-
ret eller opholdt.«

Hos Ursinus findes følgende Ord:

»Den endelige Natur kan ikke være allesteds, lige-
som den uendelige, der kan være ganske i den endelige
menneskelige og NB. ganske udenfor samme, hvilket og-
saa sker i Christi Person.«

Disse oz li nende Taler læser man overalt i de
Reformertes kristen hvorfor vi ikke vil anføre mere nu.

Lutheraiiernes Bevis.

For det første kan man ikke bedre bevise de to
Naturers hemmelighedsfulde Forening end med følgende

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0091.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free