- Project Runeberg -  Martin Luther : minnesskrift till reformationsjubileet 1917 /
13

(1916) [MARC] Author: Hjalmar Holmquist - Tema: Sveriges kristliga studentrörelses skriftserie
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Luthers ungdom och första beröring med katolsk kyrkofromhet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

till de världsliga myndigheterna, som då hade att
levande bränna dem som kättare.

Bland de viktigare katolska läror, som sålunda
alla kyrkans medlemmar måste tro på, var den, att
brödet och vinet i nattvarden rent kroppsligt
förvandlades till Kristi lekamen och blod, när prästen
i mässan läste instiftelseorden och upplyfte elementen
(transsubstantiationen). Därigenom kom naturligen
nattvarden att verka på ett rent yttre, mekaniskt sätt;
och fast stöd gavs åt den gamla, från hedendomen
först lånade föreställningen, att alla sakramenten (som
gjordes till 7 stycken) ingöto en magiskt verkande
kraft i människan. Den katolska kyrkan blev en
sakramentskyrka, där den av Paulus betonade tron
hade mycket liten plats bredvid magien. Viktig var
ock läran, att prästen genom prästvigningens
sakrament fick en särskild, från lekmännen skild karaktär;
han hade ett högre religiöst värde för Gud och skulle
därför bl. a. leva i äktenskapslöshet, celibat (ehuru
kyrkan gjorde äktenskapet till ett sakrament, fasthöll
hon vid den ursprungligen hedniska uppfattningen av
könsumgänget som under alla förhållanden något
orent, vilket de mest religiösa, präster och munkar,
måste avhålla sig från). Prästen hade ock den
absoluta makten över människors själar; ty han ensam
kunde kalla Kristus åter till världen genom
transsubstantiationens under; han ensam kunde förvalta
sakramenten, av vilka människors salighet berodde; endast
genom att i biktens sakrament för honom bekänna
sina synder, göra de av honom ålagda botövningarna
och få hans absolution kunde människan i vanliga fall
hoppas undkomma den eviga fördömelse, som svårare

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:15 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luther/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free