- Project Runeberg -  Erik-Jansismen i Helsingland : Historisk och dogmatisk framställning jemte wederläggning af läran /
194

(1845) [MARC] Author: Per Niklas Lundqvist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

194

Tolfte Artikelm
Om syndabot och
bättring
Om sondabot warder lärdt, att dc, som efter Dopet
uti synd fallne äro, mage bekomma syndernas förlåtelse
i alla tider, när som helst de sig omwända och bättra.
Och att Guds Församlingsådana, som göra bot och
bättring, skall tillsäga Aflösning och syndernas förlåtelse. En
rätt Syndabättring bestar egentligen uti dessa twå stycken:
Det första, att man hafwer en hjertans ånger och
förskräckelse Uti samwetet, sedan synden rätt känd är. Det
andra ar Tron, hwilken man bekommer igenom det
heliga Evangeliunl eller Aflösningen, och tror, attsynderna
warda sig förlåtna för Chrisii skull, och hugswalar
samtvetet och friar det ifrån förskräckelse Sedan skola goda
gerningar efterfölja, som äro bättringens frukt.

Här fördömas de Wederdöpare, som neka att de,
som en gång äro rättfärdige wordne, icke kunna mista
den Helga Anda. Jtenl de, som föregifwa, att några
nti detta lifwet kan en sådan fullkomlighet tvederfaras,
att de intet synda kunna. Fördölnas ock de Novatiancr,
som icke wilja, att de, som efter Dopet hade falliti
synd och sedan bättrade sig, sknlle tagas till nåde.
Satnmalcdes förkastas ock de, som lära, att syndernas
förlåtelse ickc gifs genom tron, Utan bjuda, att man Guds
nåd förtjena skall genom wara egna förnöjelser.

Trettonde Artikelen
Onl Sakramentend nytta och gagn.

Om Sakramentens nytta och gagn warder lärdt,
att Sakramenten äro stiftade, icke allenast derföre, att de
skola wara kännemärken, med hwilka de Cbristtrogne,
utmättes ifrån andra menniskor, kunna warda kände,
Utan de skola wara tccken och wittne om Guds wilia
emot oss och förordnade till att nppmäcka och starka tron
uti dem, som Sakramenten bruka. Derförc skola
Sakralnenten således warda brntadc, att Tron der är
tillstädes, som tro skall Guds löften, som genom
Sakramenten blifwa tillbudne och för ögonen ställde.

Hwarföre warda ock de fördömde, som lära, att
Sakramenten göra oss rättfärdiga ex opera operato, det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:01:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lperikjans/0198.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free