- Project Runeberg -  Erik-Jansismen i Helsingland : Historisk och dogmatisk framställning jemte wederläggning af läran /
141

(1845) [MARC] Author: Per Niklas Lundqvist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

141

är mig korsfäst och jag werldene. Efter Erik-Iansisk

tolkning blir då meningen häraf den, att werldeni
anaf Mosis underwerk. — Detta för att wisa falskheten af ett
sådant tillständ. EU annan fråga blir huru möjligheten skall
förklaras
Följande mening deront Underställes läsarens bedömande:
Tillständet hos de förtvillade är en erfarenhet och kan saledes
tcke förklaras för skrymteri eller tnedwetet bedrägeri. Äfwen
hos dem föregår 911 Mke strid, tnen i hwilken en förtvexjing
af fiende eger rum. De neka icke, att djefwulen
inskjuter-skestelsen Ware sig nu, att ett twifwel i samwetet Uppkonuner,
hurnwida deras lära är i allo rätt, deras tydning af
förekommande Bibelrum obestridlig, deras tillständ syndlöst och
huruwida det eller det, som de tänka, tala eller göra är Christi
werk i dem, så tillbakawisa och bekämpa de ett sådant twifwel
såsom ”djefwulens otros pilar", med hwilta han wille förstöra
deras troswisshetz eller ock att salnwetet straffar dem för någon
synd, sä bortwisa de en sådan bestraffning såsom djeswnlens
frestelser, med hwilta han wille inbtlla dem, att de, i hwilka
Christus bor, kunde begära, tänka, tala eller göra något, som
wore sond; och denna Utwäg, att afwifa Guds Alldas
bestraffningar i santwetet såsom djefwtllens frestelser, eller att förklara
det, som samwetet will göra till synd, såsom wore det icke synd,
utan twärtom rätt och wäl gjordt, är icke någon nyhet i
kyrkans historia, icke heller i den dagliga erfarenheten, ty hwem
känner icke melmiskans benägenhet att förfäkta allt sitt wäsendc
såsom rätt och godt och hennes gensträfwighet att gifwa sig
skyldig såsom syndare. Sätunda qwarhållas de i förwillelsen
och förblindas allt mer, så länge det lyckas själafienden att med
sådan satans djuphet (Upp. B.’) „: 24) bedraga dem Det
tyckas wäl ock, få länge ifwern att utbreda wtllfarelsen och
det deras uppkomna motståndet få nteslutande wändek deras’
tankar Utåt och så tillräckligt sysselsätter dem; och förkänslan
af det bedrösligatillständ, som skulle Uppkotnma, om deras
mening befunnen falsk, gör dem så ntycket ifrigare, att, såsom
djefwulensanfall, twärt afwisa allmtsstanke, attde kunna
wara bedragna. „

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:01:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lperikjans/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free