Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den svenska konsten på den skandinaviska konstutställningen i Stockholm 1866. II. Af C. R. Nyblom
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
404
Otvifvelaktigt skulle ämnet passa bättre till en
relief, då sam-ina naturstudium, samma säkerhet i
modelleringen och äfven samma sätt att komponera
utan men för den nya framställningsformen kunnat
bibehållas, hvaremot de öfriga figurerna i gruppen,
som man nu saknar (hvilket äfven torde bevisa det
något oplastiska i ämnet), då blifvit nödvändiga att
framställa, till fromma för hela kompositionen. En
sådan relief-framställning ur den nordiska mythen är
«Natten, ridande på Rimfaxe», en vacker komposition,
om vi undantaga det oframställbara skummet ur Himfaxes
näsborrar. En grupp deremot, som i jem-förelse
med Loke och Höder bildar ett afslutet helt och
från alla sidor ger en klar bild af innehållet,,
med rena linier och vacker pyramidalisk resning,
är «Martyrerna», en komposition, som gör konstnären
heder, i vårt tycke förnämligast derigenom, att han
här på ett lyckadt sätt vetat att undertrycka sin
kärlek till det realistiska återgifvandet af kroppen
såsom sådan och låta den inre betydelsen herrska genom
det uttryck af ren skönhet, som ligger i gruppens
enkla sammanflätning och klara linie-spel. Det är
en idealisering af äkta slag, som på ett särdeles
välgörande sätt visar mästarens måttfullhet och
lefvande insigt i de olika fordringar, som detta nya
och från de öfriga bestämdt skilda ämne pålade hans
fantasi. Vi erkänna uppriktigt, att vi älska detta
ärliga och besinningsfulla konstnärslynne, ty det
gifver oss en känsla af trygghet och fast botten,
för hvilken till och med en större genialitet är en
dålig ersättning, om den icke ledes af insigt.
Molin är utan tvifvel den bland våra konstnärer, som i
denna stund är i åtnjutande af den mesta folkgunsten,
och han förtjenar äfven denna utmärkelse genom
många egenskaper, som göra honom särskildt till en
lyckad exponent af det svenska folklynnet. I motsats
mot Qvarnströms ur alla hans arbeten framlysande
besinningsfulla lugn och eftertänksamhet, är
Molins konstnärsindividualitet mera full af eld och
fart. Medan Qvarn-ström väljer, studerar, jemfor och
begrundar, har Molin redan gjort ett grepp, och dervid
står han också qvar, medtagande alla inspirationens
både fördelar och svaga sidor, hänförande
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>