- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
24

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fredrika Bremer. - Hennes skrifter och personlighet, af Anders Flodman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

24

så att man ej rätt förstår lians förhållande till
konstverket i sin helhet. Och dock ligger ej häri
bokens största fel, det ligger i frånvaron af poetisk
rättvisa. Att Edla på sin dödsbädd binder en menniska
så, som ingen har rätt att binda en annan; att gr e
f ve Ludvig, den hårde och kalle mannen, som blifvit
bedragen af sitt eget misstroende till sin forne vän,
ej af honom, eröfrar den lycka, som rättvisligen bort
tillhöra denne; att Nina och Hervey. begge oskyldiga
och älskande, uppoffras och göras till martyrer -
detta är bokens hufvudfel. Man må icke invända att
så ofta tillgår i det verkliga lifvet. Detta är intet
afslutadt helt, och om någon gång den eviga rättvisan
ej inom detta lifs gränser skulle göra sig gällande,
inse vi dock, att hon måste ega andra former, under
hvilka hon skall uppenbara sig. Men hvarje konstverk
är deremot ett helt, som inom sig utgör en bild
af det eviga verldsförloppet: här har man således
rätt att fordra en absolut rättvisa, ty det finnes
ingen högre dom att vädja till. Der denna rättvisa
brister, der den dygdige liksom den skyldige ej får
njuta sina ger-ningars skörd, der är konstverket
förfeladt och efterlemnar ett otillfredsställande
intryck af en förvänd verklsordning. Sådant är
förhållandet med «Nina.« Men trots dessa stora
brister i plananläggning, i karaktersteckning samt -
vi skulle kunna tillägga - i skapandet af situationer,
hvilka ofta äro allt utom naturliga, trots allt detta
är «Nina« ett poetiskt verk af stor skönhet. Det
är hufvudsakligen hos sjelfva hufvudpersonen, som
denna skära, Ijufva poesi möter oss. Nina är en af
de små tvillingarna, «pullorna«, i Presidentens
döttrar, hvilken nu uppvuxit till ungmö. Hennes
lilla tvillingssyster är död, sjelf har hon gästat
det hemska riket och till och med varit bäddad i den
svarta kistan, innan hon återvanns åt lifvet. Dermed
gick det dock långsamt. Edla fick i två hela år
liksom kämpa med döden om hennes egande, och när hon
slutligen segrat, blef det hennes käraste omsorg att
uppfostra den unga flickan till en ädel och dygdig
qvinna. Edla kunde dock ej gifva Nina mer än formen
af ett inre lif, hon odlade hennes förstånd och lärde
henne att inse och göra det goda; men innehållet, kär-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:34:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/littid66/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free