- Project Runeberg -  Levnadskonstens bok : hur livet får mening och innehåll /
152

(1944) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Humor och levnadskonst, av läroverksadj. Gustav Lindberg - Samarbete och livsåskådning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

152

Gustav Lindberg

heten. Denna trygghet kan han för sig själv och andra
motivera på olika sätt alltefter sin teoretiska grundåskådning.
Kanske har han en personlig gudstro, och då blir tron på
Guds godhet och makt den fasta grunden för hans trygghet.
Men han kan också vara agnostiker. Han kan säga med
Sokra-tes: »Jag vet inte, om döden är en sömn utan drömmar eller
ett fortsatt liv, men i intetdera fallet är jag rädd för den.»
Han kan skämta litet med den uppfattningen, att livet skulle
bli absolut meningslöst, om det inte funnes garantier för att
just han skulle fortleva i evighet. Och han kan säga sig, att de
stora världsgåtorna äro och sannolikt måste förbli olösta
men att han har alldeles nog att göra med att lösa frågan
om hur han skall leva sitt eget liv på ett för honom själv
och omgivningen någorlunda tillfredsställande sätt. Han kan
vara naturalist och med en viss trygghet känna sig själv som
en del av den värld, som är underkastad naturens oryggliga
lagar. Den teoretiska uppfattning en människa har om livet
och världen bör vara en produkt av hennes rent teoretiska
överväganden. Den är givetvis också betingad av de
premisser, som omgivningen och erfarenheterna givit henne att
arbeta med. Men det är inte teorierna, som bestämma
livsinställningen, utan livsinställningen, som ger sin färg åt teorierna.
Man kan ha en traditionellt kristen världsbild och samtidigt
ha en djupt okristen livsinställning, präglad av fruktan,
själv-upptagenhet, avundsjuka m. m. — och tvärtom.

Humorns livssyn betyder alltså inte en viss teori om världen
utan kan förenas med olika världsåskådningar. Likvisst
innehåller den en övertygelse, vars sanningshalt kan diskuteras.
Den nämligen, att världen och människorna i grunden med
alla ofullkomligheter äro goda, eller åtminstone att det finns
något gott i allting, även det som ter sig mindervärdigt,
missbildat och avskyvärt. »Något är skönt ock i en lus», som
Fröding uttrycker det. Den som vill, kan naturligtvis bestrida
detta och säga, att humorns livssyn vilar på en stor illusion,
ett önsketänkande. Man vill bevara sin trygghet, och därför
bringar man sina livserfarenheter och sina teorier om världen
i nödtorftig överensstämmelse därmed. I praktiken blir det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 6 19:35:04 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/levkonst/0152.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free