- Project Runeberg -  Swedenborg : en studie öfver hans utveckling till mystiker och andeskådare /
280

(1915) [MARC] Author: Martin Lamm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - X. Gud och världen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

280
står först förstummad af häpnad och utbrister sedan: »Kan
kristenheten gå så långt i vansinne och från det sunda för-
nuftet afvika till sådana galenskaper och af dessa orimlig-
heter bygga en grundlära för saligheten? Hvem kan icke
inse, att detta är rakt stridande mot själfva det gudomliga
väsendet, d. v. s. mot dess gudomliga kärlek och gudomliga
vishet och] tillika mot dess allmakt och allnärvaro. Så kan
icke någon redlig husbonde göra mot sina drängar och pigor,
nej, icke en gång ett vilddjur kan göra så mot sina ungar.
Det är afskyvärdt.» Med »Guds vrede» menas i skriften det
onda hos människan, hvilket är motsatt Gud. Gud vredgas
aldrig på människan.
Som bekant förde förnekandet af Guds vrede Dippel till
hans »realistiska» återlösningslära, som han så småningom
utbildade och som han sedermera betraktade som sin väsent-
ligaste insats i teologien. Den ortodoxa återlösningsteorien
är enligt hans mening endast »illusorisk». Det gäller för den
ej att människan blir återlöst från synden, utan från synda-
straffen, från Guds vrede, som hotar henne. Kristi verk
består enligt ortodoxien ej däri att han förnyar mänsklighe-
tens sedliga och religiösa lif, utan däri att han i människans
ställe ger Gud upprättelse för hans kränkta ära. Mot denna
teori sätter han sin egen, enligt hvilken Kristus genom sitt
antagande af en kropp af Adams syndiga natur, genom sitt
lidande och återuppstående brutit alla syndens, dödens och
djäfvulens fjättrar. Den »reella» återlösningen består i att
Kristus såsom förebild visat oss vägen och gett oss medlen
till att verkligen öfvervinna synden.1
Kristus är alltså, såsom Ritschl2 formulerat Dippels stånd- ■
punkt, typen för vår egen själfiförnekelse och helgelse. Bety-
delsen af denna återlösningslära minskas emellertid i Dippels
system högst väsentligt genom hans starka häfdande af den inre
Kristus, det inre ordet, en mystisk idé, som han delar med
flera samtida pietister. Det är i grund och botten denne inre
Kristus, ej den historiske, som är den verklige återlösaren.
Det är visserligen en oskattbar Guds nåd, att de kristna ej
1 Efter Bender, a. a. s. 183—1S8.
3 Gesch. d. Piet. II s. 334.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:44:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lammswed/0322.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free