- Project Runeberg -  Swedenborg : en studie öfver hans utveckling till mystiker och andeskådare /
151

(1915) [MARC] Author: Martin Lamm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Den religiösa krisen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

151
»Guds anda» eller af »kroppens anda», hvilka för Sweden-
borgs fantasi te sig såsom framkallade af andeväsen. Det
direkta beviset härpå får man i dagboksanteckningen af den
6—7 okt. (Dr. s. 55), där det heter: »Vtaf detta och det före-
gående finnes huru snart en menniskia är förförd af andra
andar, hwilcka reprsesentera sig efter hwars och ens amour,
ty amores repraesenteras med andar, jemwel i sielfwa wercket
som fruentimber i dra..» (Här afbrytes texten.)
I det under denna kristid skrifna verket De Cultu et Amore
Dei utvecklas denna tankegång vidare. Människan står under
två motsatta inflytanden, från Gud och från världsfursten,
från kärleken till det bästa och kärleken till det sämsta. Him-
melska väsenden, amores, verka genom anima, under det att
världsfurstens genii, våra sinnliga affekter, genom kroppen
tränga upp i animus. Det finnes hos hvarje människa ett
oändligt antal amores. Men då de äro så många, mista vi
öfverblicken öfver dem, och då hvarje kärlek kan förkläda
sig själf till den högsta, kunna vi förledas att gifva ledningen
åt en kärlek, som är af sinnlig art och tillhör animus (a. a. 68).
Under den teosofiska perioden har denna åskådning som
bekant utvecklats till en fullt utpräglad andelära. Människan
styres ej omedelbart af Gud, utan genom änglar och andar.
Hvarje människa är förenad med tvenne himmelska änglar
och tvenne helvetesandar, hvilka inflyta i allt hvad hon tänker
och känner. Alla frestelser åstadkommas, då det gäller tros-
saker af andar, då det gäller viljeyttringar af genii. Andar
framställa sig i synbar form, men genii göra sig osynliga
och uppenbara sig endast genom att inflyta i människans
begär och lustar. De göra detta så illvilligt och hemligt,
att människan omöjligt kan tro, att frestelsen kommer från
dem, utan tror sig handla spontant. (A. C. 751, 5035 och
annorstädes.)
Huru mycket Swedenborgs psykologiska system med sin
dualism mellan gudomlig och världslig influens, mellan yttre
och inre människa inbjöd till en dylik demonologisk omge-
staltning, har jag redan flerstädes framhållit. Redan långt
före sin kristid har han trott, att öfversinnliga väsenden verka
i människans vilja (jf. ofvan s. 44). Under dagboksperioden
hade han i sina visioner fått denna tro bekräftad. Han hade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:44:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lammswed/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free