- Project Runeberg -  Swedenborg : en studie öfver hans utveckling till mystiker och andeskådare /
56

(1915) [MARC] Author: Martin Lamm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Öfvergången till mystisk naturfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

stammar från Aristoteles.’ Äfvan med annan an«k mystik «k-
nade Swedenborg ej beröring. Jamblichus, »Mercurius
megistus» och Philo finnas bland andra citerade i Oeconomia.
Zt direkt urskilja det patristiska inflytandet från det ny-
platonska i Swedenborgs skrifter är ibland sa godt som
omöjligt. Han tyckes hafva varit rätt förtrogen med kyrko-
fäderna, af hvilka en mängd omnämnas. Längre citat for
komma från Lactantius och Augustinus, hvilken Swedenborg
vid denna tid mycket beundrar för hans »upplysta omdöme».
Hvad Swedenborg känt af medeltida och modern mystik
är svårare att afgöra. Några citat från de tyska mystikerna
förekomma ej i hans skrifter, och de överensstämmelser■ som
Swedenborgs läror visa med dem, kunna ju bero på att han
stiftat bekantskap med dem i andra hand, t. ex. geno
eller Helmont. Att Jesper Swedbergs son ej skulle ha last
Thomas a Kempis eller »Tyska Teologien» finner jag dock
§ Hvad deng franska kvietismen beträffar finnes allt skal
att förmoda, att Swedenborg läst t. ex. M:me Guyon och
M:me Bourignon, hvilkas skrifter vid denna tid voro van-
liga uppbyggelseböcker. Men i hvarje fall har han kant
några af dess grundtankar genom Malebranche, som finnes
i hans bibliotek och påverkat hans filosofi i Oeconomia
De af renässansens kabbalistiska naturfilosofi påverkade
medicinska systemen, såsom Paracelsus’ och Helmonts, har
Swedenborg naturligtvis ej kunnat undgå att kanna. Trolig
är, att han läst de båda mästarne i original.’ Men afven om
man betviflar detta, finnas bland de medicinska verk, som
ingå i hans bibliotek eller som citeras af honom, tillräckligt
många ur deras skola för att tillfullo kunna förklara de drag
ur deras system, som ingå i Swedenborgs filosofi.
Beträffande Jacob Böhme har Swedenborg själf i ett bret
till Beyer af år 1767 förklarat, att han aldrig läst honom,
och i samband därmed sagt, att det varit honom »förbudit
at läsa Dogmaticos och Systematicos i Theologien förr an
1 PhotoliTMs. Vol. III s. 181.
* Ett indicium härpå är, att han någon gång begagnar deras ockultistiska
termer. Så använder han t. ex. på ett ställe i Oeconomia beteckningen »Alkahest».
Enligt Paracelsus och v. Helmont är detta ett universalelixir, som upplöser alla
naturliga kroppar i deras första beståndsdelar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:44:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lammswed/0086.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free