Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om Kunskapen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
sätter eller förverkligar sig sjelft i en viss
bestämdhet. Det bör derföre nu vara klart, att
sjelfmedvetandet eller jaget måste tänkas som
grund och princip för den yttre naturen.
Om således af det hittills sagda det kunnat
visas, huru ett rationelt vetande måste tänkas
ingå såsom grund uti det empiriska vetande,
hvarför den yttre naturen är föremål, samt äfven
antydts, huru detta sednare vetande utvecklas
till det förra, så är dock den empiriska
kunskapen till sin natur ej närmare undersökt, hvadan
densamma nu torde böra tagas något
noggrannare i skärskådande.
I det föregående har omnämnts, hurusom det
menskliga medvetandet icke är något absolut
subjekt, hvari innehållet är identiskt med subjektet eller
subjektet sjelft från mångfaldens synpunkt, utan att
det menskliga subjektet i mer eller mindre mon
står i motsats till sitt innehåll och således i och
genom sig sjelft allenast ej är fullt bestämdt och
verkligt, men blir detta först genom relation till
ett icke medvetet eller ett objekt. Då nu
likväl det objektiva i den mon, det är objekt, eller
för så vidt det bestämmer medvetandet, sjelft
måste vara ett medvetande eller en bestämning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>