- Project Runeberg -  Kunskapslära /
63

(1905) [MARC] Author: Allen Vannérus
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Analytisk afdelning: kunskapsanalytik - Kap. III. Medvetandet. Olika former däraf

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

63

tydigt. Så kunde man fråga, om Schuppe rent af tillmäter
själfständig (ontologisk) realitet åt det abstrakta öfverindividuella
medvetandet, i hvilket fall han komme att stå Fichte d. ä. nära. Det
heter i själfva värket (ibid. 169), att värkligheten ur en synpunkt
är "Objekt ’des’ (also einen) Bewusstseins überhaupt", och i
fortsättningen yttras om de individuella medvetandena att de "eben
das Bewusstsein überhaupt so zu sagen zum Ausdruck bringen".

Likväl är icke den nu antydda ontologiska monismens
ståndpunkt Schuppes värkliga. Redan i Grundriss der Erkenntnistheorie
und Logik framhålles, att "das gemeinsame gattungsmässige
Bewusstsein" är "der Allgemeinbegriff Ich" (s. 19). "Das eben
gedachte Ich in Abstraktion von allem Bewusstseinsinhalte ist keine
konkrete Existenz sondern ein abstractes Moment" (19). Detta är
"doch nicht nichts" (19), utan "das Ich-Subjekt, welches sich selbst
als so und so beschaffenes in den und den Bestimmtheiten findet"
(21). Äfven förmår "das Ich als Subjekt in allen Veränderungen
seine Identität festzuhalten" (21). Tydligare framgår dock Schuppes
egentliga tankegång af hans framställning i Zeitschrift für
immanente Philosophie, Bd 1 (1895) S. 40 ff1. Här framhålles
uttryckligen att "das gattungsmässige Bewusstsein", "das Bewusstsein
überhaupt", "das reine Subjekt", eller hur Schuppe må uttrycka
sig, är en abstraktion — det kallas ock på ett ställe (ibid. 61)
"das blosse Abstraktum-Bewusstsein überhaupt". Ja, det Schuppe’ska
rena medvetandet är en abstraktion af andra ordningen. Det
föreligger nämligen icke i lika många exemplar, som det finnes
individuella medvetanden, ehuru det ingår som ett abstrakt moment i
dessa, utan är i egenskap af det universelt "gemeinsame Generische"
ett (ibid. 41—42). Det är således icke en abstraktion vunnen endast
genom reflektion på det konstanta hos det individuella medvetandet,
utan genom en på samma gång abstraherande och sammanfattande
reflektion på det hos alla individuella medvetanden lika och
gemensamma. Detta rena medvetande är alltså ett hyperabstrakt moment,
"das ärmste und leerste Ding von der Welt" (ibid. 45). Likväl är
det "das Subjekt par excéllence" (45) och "in dem konkreten Ganzen
wirklich enthalten", nämligen såsom ett dylikt abstrakt moment.
Men en själfständig ontologisk enhet är det icke.

Ett sista citat må i någon mån ytterligare karaktärisera denna
svåråtkomliga jag-filosofi. "Das reine und das individuelle Ich sind
nicht zwei verschiedene Iche in oder gar neben einander, wie zwei
individuelle Iche. Jenes ist von mir als das gattungsmässige Mo-

1 I den där public, uppsatsen Begriff und Grenzen der Psychologie.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:41:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kunskap/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free