- Project Runeberg -  Kulturhistorisk bilderbok 1400-1900 /
450

(1905) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Skådespelerskan Gabrielle Réjane. På 1890-talet.

Målning kallad Portrait de théåtre af Albert Besnard. Hos Herr Sauer. Wien.

Med hvilken aplomb, med hvilken auktoritet gör ej den lysande och snillrika parisiskan
sin entré på detta impressionistiska porträtt! Hon väntar ett ögonblick, att den vanliga åskan
af bifallsyttringar skall sluta, för att ännu en gång gripa den blaserade och bortskämda publiken.

Gabrielle Réjane föddes 1857 af fattiga föräldrar i hjärtat af Paris. Med sträfsamt,
outtröttligt arbete lyckades hon utveckla sig till inkarnationen af parisiskan under 1890-talet. Hon
debuterade på 1870-talet men slog ej fullt igenom förrän under 80-talet. Två af samtidens
mest kritiska och genomkultiverade finsmakare, den engelske tecknaren Aubrey Beardsley och
Edmond de Goncourt, se i Réjane sammanfattningen af det mest förledande hos kvinnan. I
den senares skådespel »Germinie Lacerteux» 1888 väckte Réjane den litterära världens hänförelse
genom den sanning och lidelse, hvarmed hon spelade den olyckliga tjänarinnan. Titelrollen i
»Amoureuse* af Porto Riches blef en af hennes största triumfer. Under sista delen af 1890-talet
spelade hon en mycket blandad repertoar på Vaudevilleteatern, med hvars direktör Porel hon
en tid var gift. -Madame Sans-Gëne» samt Nora i »Ett dockhem» voro polerna. Réjanes konst
understödes af en klar inteligens. Med innerliga till hjärtat gående tonfall kan hon återge den
hänsynslösaste kärlek eller den på lifvet bedragna kvinnans bittraste smärta. Hvad utseendet
beträffar, kan på henne tillämpas det franska uttrycket »pas jolie — mais pire!»

450

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:41:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kulturbild/0460.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free